HET FAVORITT: Alexander Kristoff vinner her etappen i Madinat Al-Shamal under Tour of Qatar. Tidligere i rittet fikk også 28-åringen teste deler av VM-løypa. Da var også landslagssjef Stig Kristiansen til stede. FOTO:  / AFP / ERIC FEFERBERG
HET FAVORITT: Alexander Kristoff vinner her etappen i Madinat Al-Shamal under Tour of Qatar. Tidligere i rittet fikk også 28-åringen teste deler av VM-løypa. Da var også landslagssjef Stig Kristiansen til stede. FOTO: / AFP / ERIC FEFERBERGVis mer

- Kristoff vil være stor forhåndsfavoritt

Landslagssjefen dro til Qatar for å se feltet i VM-løypa.

(procycling.no): Litt fram, og litt tilbake. Men landslagsledelsen fikk i hvert fall en forsmak på hva som venter under VM i landeveissykling i Qatar denne høsten:

- Vi fikk nyss om at de muligens skulle sykle VM-løypa, eller i hvert fall deler av den. De forandret ting fra det som sto på nett tre ganger, men den går ute på den kunstige halvøya The Pearl, og der syklet de på kryss og tvers av alle veier som var der. Så de i hvert fall kjørte deler av løypa, og sentrumsrunden - selv om spurten ikke vil være den samme de benyttet denne gangen, forteller landslagssjef Stig Kristiansen til procycling.no om det som var etappe to i Tour of Qatar.

Massespurten gikk i slak motbakke på oppløpet, og ble én av tre triumfer over Mark Cavendish for Alexander Kristoff. I VM vil den oppløpet være helt flatt og raskere:

- Han vil nok være en stor forhåndsfavoritt, erkjenner Kristiansen.

- I utgangspunktet er det fire-fem ryttere som peker seg ut. To-tre av dem, vil være tyskere, sier landslagssjefen og peker mot André Greipel, Marcel Kittel og muligens John Degenkolb.

Norsk dominans i begrenset felt Sammen med sportssjef Hans Falk, fikk Kristiansen opplever deler av rittet som ble dominert av Kristoff og Edvald Boasson Hagen.

- Edvald hadde vunnet sammenlagt om han ikke hadde pådratt seg en dobbeltpunktering. Å vinne med 10 sekunder på en 10 kilometer lang tempo er utklassing. Han vant med 25 sekunder, så det er jo smått fantastisk.

- Hva tenker du om frafallet av en del storlag i årets Tour of Qatar?

- Personlig er det noe jeg tar hensyn til. Jeg ser at startlista har endret seg de siste tre årene. De kan likevel ikke gjøre noe annet enn å vinne. Edvalds tempo var 40 sekunder raskere enn i fjor, selv om vær og vind har litt å si. Men det er ingen tvil om at årets startfelt var tynnere, sier Kristiansen som vurderer Boasson Hagen opp mot Vegard Stake Laengen og Andreas Vangstad i kampen om norsk tempobillett til OL i Rio de Janeiro.

Hva så med Alexander Kristoff:

- Virket ikke han enda sterkere enn på samme tid i fjor?

- Jeg synes han virket hakket vassere i spurten. Cavendish tok ham greit den første dagen, mens avslutningene vipper mer i favør av Alexander de tre neste. Da virket han jæklig sterk. Han hadde nok hakket bedre spurtopptrekk, selv om det ikke var voldsom konkurranse på det punktet.

Ble skuffet over Breen I tillegg til norsk sykkelsports to spydspisser, var også Sven Erik Bystrøm i praktslag blant Katushas hjelperyttere.

Den fjerde, norske deltakeren, Vegard Breen, hadde dog Kristiansen forventet seg mer av.

- Jeg skulle ønske at han var mer på, selv om det er tidlig i februar. Han går for å være en smart rytter. Da bør han lese bedre når vinden kommer og splitten skjer. For karrieren hans hadde det vært glimrende å være med i førstevifta hver dag. Det hadde gitt ham selvtillit og muligheten for å kjøre inn resultater. Jeg vet det ikke er enkelt, men jeg synes han burde ha vært der.

- Snakket du med Breen?

- Ja, og han var ved godt mot og virket tilsynelatende å ha kontroll. Det er min mening, etter å ha sittet i følgebilen underveis, at jeg så ham litt for mye der han ikke skulle være. Den som stikker seg ut her nede, får gjerne en litt framskutt rolle i løpene som kommer. Jeg synes ikke Breen tok den sjansen.
 
- Det blir et skikkelig mesterskap Foruten å inspisere den norske innsatsen, fikk duoen fra Norges Cykleforbund også sett nærmere på kulissene som omkranser VM-fellesstarten i oktober.

Konkurransen starter med en sidevindutsatt transportetappe, før ti runder inne i Doha by skal avgjøre det hele.

- Det blir en blanding av kermesse og gateritt med veldig mange 180-graders svinger. Det lager strekk på feltet, og det var interessant å se rytterne i aksjon inne i de avsluttende rundene og virkningen av feltet i løypa. Jeg snakket med Bystrøm etterpå, og han fortalte at deler av taktikken til Katusha gikk ut på å kjøre hardt ut av hver sving, for å skape strekk i feltet og slite ut konkurrentene på den måten.

- Den har blitt beskrevet som veldig kjedelig. Hva sier du til det?

- Det kommer litt an på hvordan du definerer det. Når jeg lander i et flatt ørkenland, er min personlig oppfatning at det jeg ser er kjedelig. Hvis man isolerer det til løypa og utfordringene som finnes, er det mange svinger og partier med sidevind både før man kommer inn til Doha og underveis på de avsluttende rundene. Jeg tror det blir et skikkelig mesterskap ut av det. Vi snakker 270 kilometer og en dels forblåst og veldig svingete rundløype til slutt. Det blir et hardt sykkelløp med en verdig vinner.

PS: Landeveis-VM i Qatar arrangeres mellom 9.-16. oktober i Doha, Qatar.

Artikkelen er produsert av sykkelnettstedet www.procycling.no!