NESTEN: Alexander Kristoff var sterk på den femte etappen av Paris-Nice, men måtte se langt etter etappevinner Alexey Lutsenko på oppløpet i Salon-de-Provence. Foto: AFP PHOTO / KENZO TRIBOUILLARD
NESTEN: Alexander Kristoff var sterk på den femte etappen av Paris-Nice, men måtte se langt etter etappevinner Alexey Lutsenko på oppløpet i Salon-de-Provence. Foto: AFP PHOTO / KENZO TRIBOUILLARDVis mer

Kristoff viste frem kjempekreftene

Men måtte se en utbryter snike seg foran i kampen om etappeseieren.

(procycling.no): Med Mont Ventoux som én av ingrediensene var det de færreste som på forhånd hadde tro på Alexander Kristoff før den femte etappen i Paris-Nice.

Nordmannen klatret imidlertid imponerende, og kjempet seg opp igjen til hovedfeltet to ganger, senest to mil før mål. 

Der var han også best i spurten, og slo Michael Matthews og Davide Cimolai.

Den eneste problemet til nordmannen var at Alexey Lutsenko i samme tidsrom stakk fra resten av hovedfeltet. Astana-rytteren holdt unna, og sørget for jubel i Astana-leiren. 

 - Vi kjørte hele dagen for å komme tilbake, så vi hadde ikke krefter til å kjøre ham (Lutsenko) inn igjen. Vi håpte at andre skulle bidra, for eksempel laget til Matthews. Men han mente han var sammenlagtrytter, nærmest flirer Kristoff til TV2. 

Kristoff skrøt også godt av lagkameratene etter etappen, og berømmet hvordan de holdt seg samlet rundt ham i stigningene.

Lutsenko gjorde med etappeseieren et solid hopp i sammendraget, og er nå på andreplass, kun seks sekunder bak Michael Matthews.

 - Jeg hadde trodd dagene skulle bli hardere, og brukte kanskje litt mye krefter på å holde meg i front opp klatringene, sier Matthews etter etappen i et intervju vist på TV2. - Jeg brukte alle lagkameratene til å komme i posisjon før de avsluttende stigningene, men dessverre hadde vi ikke nok kjørestyrke til å hente Lutsenko inn på slutten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik var etappen
Stijn Vandenbergh (Etixx-Quick Step), Arnaud Courteille (FDJ), Jesus Herrada (Movistar), Lars Boom (Astana), Antoine Duchesne (Direct Energie), Wouter Wippert (Cannondale), Edward Theuns (Trek-Segafredo) og Matthias Brandle (IAM Cycling) utgjorde dagens brudd.

Det store spørsmålet rundt den femte etappen i Paris-Nice var hvordan klatringen opp mot Mont Ventoux ville spille inn. Feltet skulle halvveis opp den mytiske stigningen, og ikke overraskende flere ryttere problemer.

André Greipel brøt rittet etter å ha fått kjenninger med en tidligere skade, mens spurtere som Marcel Kittel og Nacer Bouhanni måtte slippe.

Kristoff imponerte
Slippe måtte også Alexander Kristoff, men nordmannen var bare 30 sekunder bak feltet over toppen. Kristoff kom seg opp igjen til feltet, og var i feltet da rytterne igjen kom inn i kupert terreng fire mil før mål.

På det tidspunktet var Antoine Duchesne alene i front, og opp Côte de la Roque-d'Anthéron tok feltet inn de gjenværende utbryterne.

Stigningen avsluttet med en stupbratt kilometer, hvor flere måtte gå av sykkelen. Det førte til at det på ny splittet opp i feltet, og da endte Alexander Kristoff, Sven Erik Bystrøm og Vegard Stake Laengen alle på feil side.

Store deler av Katusha-laget samlet seg, og på toppen av Col de Séze syv kilometer senere var Kristoffs gruppe 50 sekunder bak feltet, hvor blant annet sammenlagtleder Michael Matthews satt. Duchesne var da 25 sekunder foran feltet.

Med tre lettkjørte mil inn til mål i Salon-de-Provence var det derfor gode muligheter for at nordmannen skulle komme opp igjen til feltet.

Lutsenko stakk
Gruppen kom opp to mil før mål, samtidig som Alexey Lutsenko (Astana) støtet seg opp til Duchesne i front. Etter at det hadde vært en roligere periode i feltet hadde kanadierens ledelse økt, men Lutsenko kom seg raskt opp til den enslige utbryteren.

Han stakk umiddelbart fra Duchesne, og var alene i front de siste 15 kilometerne. 

Hovedfeltet lente seg på et slitent Katusha-lag, og Lutsenko holdt en avstand på 40 sekunder med ni kilometer igjen.

Det holdt også for Lutsenko, som krysset målstreken 21 sekunder foran Alexander Kristoff.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet www.procycling.no!