TO RYTTERE I BRA SLAG: I 2014 kjørte Fabian Cancellara full pakke i Midtøsten. Den eneste som kunne slå ham i Milano-Sanremo var Alexander Kristoff. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COM
TO RYTTERE I BRA SLAG: I 2014 kjørte Fabian Cancellara full pakke i Midtøsten. Den eneste som kunne slå ham i Milano-Sanremo var Alexander Kristoff. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COMVis mer

Ny strategi foran klassikerne:

Kristoffs dristige plan inspirert av Cancellara og Valverde

Og den funket meget bra for dem.

(procycling.no): 2017-klassikerne besto blant annet av å se mindre fraksjoner, gjerne anført av Peter Sagan - slippe akkurat utenfor rekkevidde i ritt som Flandern rundt og Milano-Sanremo.

Det er disse to rittene Alexander Kristoff har vunnet før, og selv mener det er størst sjanse for at han skal vinne igjen.

I etterkant har du sikkert hørt ham si at fjerdeplassen i Sanremo og femteplassen i Flandern rundt var det beste han kunne oppnå basert på egen form og forutsetninger.

I stedet for resignasjon i Team Kristoff-leiren, klør de seg i hodet for å finne nye våpen i kampen mot Sagans utrolige, fysiske kapasitet og evner på sykkelsetet.

Foran VM på hjemmebane dundret nordmannen videre løs på jernhesten etter Tour de France - enten det dreide seg om konkurranser eller tøffe økter på hjemmebane.

- I fjor hadde vi i realiteten en todelt sesong, sier Stein Ørn til procycling.no og hinter til at man droppet den sedvanlige pausen etter touren.

- Kunne vært verdensmester nå

Derfor var det en Katusha-rytter stinn av trening som imponerende nok tok med seg både andreplass fra Bretagne Classic og fjerdeplass fra Hamburg.

VM-formen var da også upåklagelig, hadde det ikke vært for ham som skulle oppleve å bli verdensmester tredje gang på rad, denne gangen i Bergens bybilde:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hadde jeg vært hakket hvassere i den spurten, hadde jeg vært verdensmester nå, lyder det ubarmhjertig fra Kristoff.

- Du er ikke litt hard mot deg selv nå?

- Joda, det var en bra prestasjon og en god spurt. Når jeg ser det igjen i reprise ser det faktisk ut som om Sagan stivnet før meg, men han klarte å slå tilbake. Hadde oppløpet hvert enda lengre, tror jeg at jeg hadde tatt ham. Eller om vi hadde startet side om side, på samme sted - men det er jo sjelden man gjør det i en spurt, sier Kristoff til procycling.no.

Opplegget kun Kristoff velger

Selv om Kristoff rapporterer om normale treningsmengder (rundt 1100 timer i året) og en velkjent inngang til klassikerne, er det også et par avvik fra normalen.

Den første er en oppskrift som både Fabian Cancellara og Alejandro Valverde børstet støvet av i 2014-sesongen.

NUMERO UNO: Alexander Kristoff åpner seierskontoen tidlig. Hans statistikk fra rittene i Qatar og Oman har vært meget bra. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COM
NUMERO UNO: Alexander Kristoff åpner seierskontoen tidlig. Hans statistikk fra rittene i Qatar og Oman har vært meget bra. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COM Vis mer

Sveitseren ble siden nummer to i Sanremo, vant i Flandern og var tredjemann i Roubaix. Valverde maktet nesten Ardenner-trippelen. Unntaket var andreplassen i Amstel Gold Race.

Begge valgte tre etapperitt i Midtøsten som ledd i oppkjøringen. Jernmannen fra Murcia varmet i tillegg opp med den enkeltstående rittrekken på Mallorca.

- Stemmer det at det kun er du blant UAE-rytterne som skal i aksjon under både Dubai Tour, Tour of Oman og Abu-Dhabi Tour?

- Ja, jeg er den eneste som per nå kjører alle tre. Jeg ba om å få gjøre det, så det er mitt påfunn og laget ga meg viljen min.

Mister 350 kilometer i De Panne

En annen vesentlig forskjell er midtuka mellom Gent-Wevelgem og Flandern rundt.

Tredagersrittet i De Panne ga ham alene over 530 konkurransekilometer i lår og legger. I år blir det erstattet med snaue 180 kilometer under Dwars door Vlaanderen.

Vi spør Stein Ørn om frafallet av disse kilometerne er en av grunnene til at de dunker inn litt ekstra mil i februar.

- Kanskje det, lyder svaret fra Ørn som koster på seg et smilefjes.

- Det har jeg ikke tenkt så mye over, bedyrer Kristoff - som likevel har løsningen klar:

- Det blir en ekstra langtur på sykkelen i etterkant av Dwars door Vlaanderen. Jeg trenger å opprettholde volumet og få oppkjøringen mot Flandern hard nok.

Ikke ta dette som et vitenskapelig faktum, men vi tviler på at altfor mange av konkurrentene legger ut på langkjøring i Belgia dagen etter WorldTour-rittet.

Sagan til høyden - Kristoff blir hjemme

Kristoff har da heller aldri hatt et mål om å gjøre akkurat det samme som den jevne kollegaen i feltet.

Han jobber steinhardt for å forbedre sin egen kapasitet, og har samtidig ingen planer om å trekke til høyden midtvinters.

- Jeg ble spurt av laget om jeg ville kjøre en høydecamp foran Tour de France, men jeg vil heller kjøre Tour de Suisse og deretter trene hjemme, forteller han.

STAMGJEST I OMAN: I fjor ble Tour of Qatar erstattet av Etoile de Besseges, men vanligvis er Alexander Kristoff stamgjest i Midtøsten i februar. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COM
STAMGJEST I OMAN: I fjor ble Tour of Qatar erstattet av Etoile de Besseges, men vanligvis er Alexander Kristoff stamgjest i Midtøsten i februar. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COM Vis mer

procycling.no har av Bora-Hansgrohe fått bekreftet at Sagan nok en (foran klassikerne) gang legger inn et opphold i Sierra Nevada etter årets første konkurranse. Denne gangen er Argentina byttet ut til fordel for Australia.

- Sagan er så god uansett, så jeg skjønner at han velger det samme opplegget. Han kjørte et skikkelig hardt treningsopplegg, men det virket som han bare ble dårligere av det. Det virker som han gjør det best når han kan ha det litt gøy, og bare gjøre akkurat det han vil, sier Kristoff.

- Spørsmålet blir jo da hvordan du skal klare å stanse angrepene fra Sagan, Philippe Gilbert og Greg Van Avermaet fra lang avstand under årets klassikere?

- Jeg har alltid slitt i bakkene, så de har en fordel opp Poggio og Taaienberg. Jeg klarte akkurat å henge meg på de beste over noen av de bakkene i 2014 og 2015-sesongen, så jeg må tilbake til det nivået. Jeg har god erfaring med formutviklingen etter treukersritt. Det er litt lettere det jeg skal prøve på nå, men færre etapper og litt flere hviledager. Målet er at jeg skal booste formen inn mot klassikerne, slik jeg har følt meg etter både Giro d’Italia og Tour de France tidligere. Men alt i alt er programmet mitt ganske likt som foregående sesonger. Jeg håper igjen at jeg kan bruke Paris-Nice til litt ekstra hardkjør for kroppen.

For ordens skyld: I februar skal han sykle 17 etapper i løpet av 20 dager. Forhåpentligvis resulterer det i gryende form fra Milano-Sanremo og utover.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!