SISTE SJANSE: Søndag venter Alexander Kristoffs siste sjanse i 2017 for triumf på brosteinen, i Paris-Roubaix. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COM
SISTE SJANSE: Søndag venter Alexander Kristoffs siste sjanse i 2017 for triumf på brosteinen, i Paris-Roubaix. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COMVis mer

Sykkel:

Kristoffs økte fokus på Roubaix inneholder også et paradoks

– Det ble litt ”krisestemning”, sier nordmannen.

COMPIÈGNE (procycling.no): Iført lagets sorte hettegenser og trendy solbriller med fluoriserende, grønne glass - tok Alexander Kristoff seg god tid med å svare på spørsmål fra det norske pressekorpset dagen før et knusktørt Helvetet i Nord.

Denne gangen er nemlig Paris-Roubaix velsignet med tørre veier og opp mot 20 varmegrader i sola. Kombinert med konstant medvind, vil det bli en rask utgave over 257 kilometer.

Etter å ha tilbrakt fire dager med familien hjemme i Stavanger, mener 29-åringen at han nå inntar rittet mer nullstilt enn tidligere.

– Før har jeg vært litt lei, og formen har vært litt dalende. Denne gangen har jeg følt meg bedre og bedre for hvert ritt. Jeg har trent hjemme i stedet for å bli igjen i Belgia. Jeg føler at jeg kommer litt freshere inn, i hvert fall mentalt. Jeg har ikke fått vannblemmer på hendene ennå, som jeg pleier å hå når jeg starter. Jeg håper det tar lengre tid denne gangen, før hendene blir blodige. Denne gangen føler jeg at jeg kommer til et nytt løp, i stedet for at det blir en del av en litt lengre konkurranseperiode, sier han til procycling.no under lagpresentasjonen i Compiègne.

Degenkolb: – Han er vel erfaren nok

Et ønske om å sove lenger fredag morgen, gjorde at Katusha-lagets siste gjennomkjøring over brosteinspartiene foregikk uten nordmannens tilstedeværelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han forteller at det ble litt ”krisestemning” i laget, men så viste det seg at de likevel ikke var lystne på å betale 7.000 kroner for morgenflyet via København.

Når vi spør 2015-vinner John Degenkolb om hva han synes om nordmannens oppladning, svarer han følgende:

– Tja, han er vel erfaren nok til å kunne veiene. Vi får se.

– Var det bra for deg å gjøre unna rekognosering i forkant?

– For meg er det alltid bra å få en oppfriskning, og å komme tilbake i rittrytme, sier Degenkolb til procycling.no.

Fredag skrev vi at Edvald Boasson Hagen kun hadde vært hjemme i tre dager i løpet av en periode som strakk seg fra Strade Bianche i starten av mars, og helt fram til nå.

Det er faktisk ukarakteristisk av rudsbygdingen, som blant annet synes Team Skys høydeopphold på Teide foran klassikerne i 2013-sesongen, var kjedelig.

Sju timers langtur i regnet

Kristoff forteller at han hadde to hviledager i etterkant av Flandern. Deretter kjørte han en medium fartsøkt med pes over tre timer.

Torsdag, og den egentlige grunnen til at han dro hjem, kjørte han en langkjøring over sju timer i Stavanger-traktene. I regnvær!

– Det var torsdag jeg måtte kjøre den, og da regnet det. Det var ikke helt ideelt, men jeg tenkte det var best bare å bli ferdig med det. Jeg slapp unna sykdom i etterkant også, sier han og smiler skjevt.

At han droppet Scheldeprijs og heller dro hjem, var en avslutning som ble tatt fordi han ønsker å gjøre et skikkelig forsøk på å utfordre podiet i brosteinsdronningen.

De fleste har fått med seg at han ble nummer 9 i 2013. Den gangen vant Cancellara og Stavanger-mannen tok seg av spurten i det som var gruppe nummer fire inn til mål.

FEMTEPLASS: I Flandern rundt maktet ikke Kristoff følge de beste, men nordmannen kapret femteplassen. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COM
FEMTEPLASS: I Flandern rundt maktet ikke Kristoff følge de beste, men nordmannen kapret femteplassen. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COM Vis mer

– Ikke sterk nok til å kjøre meg opp igjen

Men å avskrive nordmannen i dette rittet på grunn av tidligere plasseringer, vil være dumskap.

I fjor var det nok ikke mange som hadde store forventninger til Boasson Hagen. Med da feltet ble splittet av en tidlig velt, satt Dimension Data-rytteren på rett sted, og var plutselig en del av finalen.

Hvor vanskelig det enn er, må Kristoff holde seg unna punkteringer og uhell om han skal utfordre Tom Boonen, Peter Sagan og Greg Van Avermaet under de ridderaktige duellene over infrastrukturen til det gamle jordbruket i nærheten av Roubaix.

Avslutningene i både Milano-Sanremo og Flandern rundt har så langt vist at Katusha-kapteinen er en mann å regne med når det virkelig gjelder.

– Nå føler jeg formen har vært litt på vei opp hele veien, selv om Sanremo kanskje var det beste resultatet, og der kjørte jeg godt også. Det er et løp som passer meg veldig bra. I forhold til hva jeg hadde kapasitet til, føler jeg også at jeg fikk nesten maksimalt ut av Flandern rundt. Det er ingen bakker i Roubaix, sånn sett bør det kunne passe meg bedre. Det blir å se om jeg klarer å henge med. Har jeg et knirkefritt løp er jeg sterk nok til å henge med. Problemet er om jeg har uhell eller kommer bak velt. Da er jeg ikke sterk nok til å kjøre meg inn igjen. Det er det jeg må unngå. Jeg må unngå de små steinene og de harde tingene underveis, sier han.

Om Roubaix: – Det bør passe meg bra

Under rittserien i De Panne innrømmet Kristoff at noe av kapasiteten i motbakkene var ofret til fordel for at han skulle tråkke mer watt på flatene.

Det har en forlenget periode med styrketrening besørget. At trekket er gjort som en erkjennelse av at han ikke klarer å henge på Sagan og Van Avermaet i motbakkene, er han imidlertid ikke helt med på:

– Jeg visste at det ville bli vanskelig i Sanremo på grunn av bakken. Der har det samlet seg, men det gjorde ikke det i år. Flandern rundt er egentlig litt for hardt for meg. Jeg har vunnet en gang og har gjort det bra. Normalt sett henger jeg ikke med i første gruppe der, og det gjorde jeg ikke i år heller. Jeg kjørte egentlig ganske likt som jeg pleier. Jeg kom tilbake til en gruppe, slik jeg har gjort mange ganger før og da ble det et godt resultat. Men jeg fikk et maksresultat av det jeg kan få til. Sånn sett burde det passe meg bedre med et flatt løp. Si jeg er rundt 80 kilo, så tilsier det at en flat løype skal passe meg bedre. Men jeg har ikke følt meg så bra her tidligere.

Håper konkurrentene glemmer ham

Uten rekognosering og testing av nytt utstyr, får Kristoff de første svarene om hvordan beina fungerer når feltet inntar Arenberg etter 161,5 kilometers sykling.

Punkteringer og krasj fra dette punktet og de påfølgende brosteinspartiene, sendte ham ut av seierskampen i 2014-utgaven av rittet.

Også i fjor punkterte han i denne kritiske delen av rittet.

Dersom han unngår uhell denne gangen, håper han å sitte i et kraftig redusert felt sammen med lagkamerat Tony Martin mot slutten av årets utgave.

– Han er en god mann til å holde det samlet mot slutten for meg. Jeg håper han har igjen litt krefter i beina til å kunne klare det.

Så får han håpe at en fjerdeplass i Flandern og en femteplass i Sanremo er ”svakt nok” til at han blir ignorert når Van Avermaet og Sagan settes under press av Quick Step-Floors mannskap av stjerner.

–Basert på de to foregående monumentene er det vel nettopp du ingen andre ønsker å ha med seg inn på velodromen?

– Ja, kanskje. Men siden jeg ikke sto på podiet, så håper jeg på at folk glemmer fort. Det er nok ikke meg de tenker mest på, men de som har stått øverst på pallen. Da glir man i så fall litt under radaren, og det passer meg fint, sier Kristoff.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!