KONKURRENTER: Marcel Kittel og André Greipel er kanskje Alexander Kristoffs tøffeste motstandere. Begge viser storform i Giro d'Italia. Her fra 2014. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)
KONKURRENTER: Marcel Kittel og André Greipel er kanskje Alexander Kristoffs tøffeste motstandere. Begge viser storform i Giro d'Italia. Her fra 2014. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)Vis mer

Kristoffs trener: - Da er det nesten ikke vits engang

Kittel og Greipel tvinger Katusha til å perfeksjonere opptrekket.

(procycling.no): Søndag kveld norsk tid starter Alexander Kristoff sitt andre Tour of California.

- Det er et sponsoroppdrag, men også et viktig ritt for Alexander for å fortsette sin utvikling, sier Stein Ørn til procycling.no.

Det åtte dager lange etapperittet i USA ser nordmannen møte spurtere som Mark Cavendish, Bryan Coquard og Peter Sagan. Det blir altså tøff motstand selv om Marcel Kittel og André Greipel for tiden herjer i Giro d'Italia.

Få muligheter
Men at flere avslutningssterke herremenn har tatt turen over Atlanterhavet, betyr ikke at arrangøren har pøst på med flate etapper.

- Det er ikke veldig mange sjanser i California. Første etappe har en hard bakke tidlig, men den kommer nok så tidlig at det samler seg. Det er også en litt tricky spurt. Siste etappe er helt flat og ender nesten garantert i spurt. Mellom de to er det får muligheter for Alexander. På den andre og nest siste er det teoretiske muligheter for spurt. Resten er fjell og tempo, analyserer Ørn.

- Det er et hardt ritt. Sånn sett er det et bra oppkjøringsritt inn mot Tour de France.

Fokuset i California blir å krysse målstreken først på minst én etappe. I tillegg skal de drille opptrekket som fungerte godt i Oman og Qatar tidlig på sesongen, men som sviktet på et par etapper i Paris-Nice.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Michael Mørkøv, Marco Haller og Jacopo Guarnieri har dermed også satt seg på flyet vestover.

- Hele opptrekkstoget er samlet, og det er litt av poenget å sjekke hvordan det fungerer. Vi skulle gjerne hatt et par flate etapper til, men det får gå.

- Vi så at opptrekket fungerte veldig bra rett etter treningsleiren før Qatar og Oman. Mange har sagt at det var fordi motstanden ikke var så bra, men for eksempel Cavendish var der. Han er ikke dårlig og kom rett fra en seier i Dubai. Men det vi så var at vi kom til Frankrike, mistet vi mye av den gode samhandligen fra tidligere. Man måtte bruke opptrekket på andre måte. Nå må de finne tilbake til hvordan de gjorde det i februar. Spesielt når vi ser hvordan kraften Griepel og Kittel spurter med i giroen. Det er vanskelig å slå dem uten et opptrekk som fungerer.

- Det som er problemet
Det var et av problemene i fjorårets Tour de France. Katusha tok ofte kommandoen på slutten av de flate etappene, men tempoet var for lavt, og spesielt Greipel utnyttet det til 20 i stil.

Tyskerens akselerasjon er det få som kan svare på i sykkelverden. Kanskje er det bare Kittel som har den samme spisskompetansen på slutten av flate ritt.

Begge har også vist strålende form denne sesongen, med to etappeseirer hver fra giroen.

- Det er det som er problemet for oss. De har en så vanvittig akselerasjon. I tillegg er de litt komplementære. Kittel er best på lavhastighetsspurt og flate, enkle spurter. Greipel kjører bedre på de litt mer kompliserte. På akselerasjonen er de to suverene. De er to svære, sterke karer. Om man skal slå dem, må hastigheten være høy, og de må tvinges ut i vinden tidlig. De er så store at de får problemer med luftmotstanden når de må starte tidlig i høy fart.

- Man må få lurt dem ut tidlig. Man kan ikke tilby dem å bruke akselerasjonen sin. Med lav utgangshastighet er det nesten ikke vits, engang. Om man lar de sitte på hjul og lar de time spurten, så nytter det ikke. De slås ikke på den måten.
 
- Opptrekk kan slå tilbake
Med Kittel tilbake i storform og en Greipel som trolig aldri har vært bedre, må dermed opptrekket terpes før sommerens største sykkelritt.

Hittil har det gått litt opp og ned, og spesielt når Katusha-rytterne har blitt tvunget til å improvisere istedenfor bare å følge planen, har det gått litt på tverke.

- Man må jobbe internt med valgene man tar. Hver enkelt må ta beslutninger på egenhånd, og Alexander er veldig avhengig av at opptrekkerne hele tiden tar riktige vurderinger. Hvis man kommer frem for langt fra mål, må man klare å løse oppgaven slik at man ikke ødelegger for Alexander. En opptrekker som gjør feil, kan sperre for kapteinen sin, så opptrekk kan slå hardt tilbake.

- Hvis man sitter som nummer tre i et opptrekk som ikke er hardt nok, blir man presset bakfra, mister hjulet og må bruke masse krefter for å holde posisjonen. Sitter man i en lagtempoposisjon, må opptrekkerne kunne strekke det ut. Utenom i Qatar og Oman har vi hatt for store problemer med det. Da må opptrekkerne være klare til å improvisere.

Nytt treningsopplegg
I California skal Katusha-rytterne får teste seg mot blant annet Dimension Data, Tinkoff og Direct Energie. Det blir ingen enkel oppgave å vinne de flate etappene.

- Det blir ikke noen «walk in the park». Det er skikkelig motstand, og det var argumentet for å ta med hele laget. I Coquard, Sagan og Cavendish, pluss Alexander, er det fire nøkkelspurtere i Tour de France som er der. Utenom de som er i giroen, er «clash of the titans».

Team Kristoff har også en annen ting de er spent på før California. For første gang har de nemlig kjørt en periode med styrketrening underveis i sesongen.

Motivasjonen er å fortsette utviklingen av den fysiske kapasiteten, ved å belaste muskulatoren maksimalt i en periode som ellers har mye utholdenhetspreg.

- Vi har endret treningsprogrammet litt. Det er første gang vi har kjørt mye styrketrening med vekter underveis i en sesong. Det blir interessant å se hva vi får ut av det og hvordan det lyktes.

Les flere sykkelnyheter på www.procycling.no!

Lik Dagbladet Sport på Facebook