Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Petter Northug:

Kritiserer svensk TV-kanal: - Må passe seg

Petter Northug er glad for at svenske SVT mister rettighetene til langrenn.

KRITISK: Petter Northug er ikke nådig i kritikken mot svenske SVT. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
KRITISK: Petter Northug er ikke nådig i kritikken mot svenske SVT. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Vis mer

Den svenske TV-kanalen SVT har hatt rettighetene til langrenn i en årrekke med stor suksess. Svenske seere har fått se svenskene og nordmennene knive om å være først over målstreken gjennom TV-konseptet «Vinterstudion».

Den tiden er snart over, ettersom SVT mister rettighetene til langrenn (VM og Verdenscupen) fra og med sesongen 2021-2022.

Etter dette er det svenske Viasat som overtar stafettpinnen gjennom NENT Group. Det har ikke Petter Northug noen problemer med. Han er nemlig lettet over at SVT ikke viser langrenn i åra framover.

- De (SVT) har til og med mer teoretiske resonnement enn på NRK. Med Johanna Ojala (svensk ekspert) som sitter der og snakker mye om teknikk - jeg tror de må passe seg for at det ikke blir for seriøst, sier Northug til svenske Expressen.

STJERNE: Petter Northugs vaner på Instagram får landslagsløperne til å reagere. Vis mer

Vil at de skal nå bredere

Han har også vært i studio til SVT som gjest og ekspert selv, og han presiserer at han trivdes å være på svensk TV. Men han er altså kritisk til hvordan TV-kanalen bruker rettighetene sine.

- De burde nok forsøke å nå ut litt bredere, sier Northug.

Men det er ikke bare i Sverige at NENT Group har sikret seg rettighetene. De har som kjent også en liknende avtale i Norge, noe som vil si at NRK vil miste en stor del av vintersporten fra og med 2021.

Northug legger til at han savner en personlighet som er noe mer uforutsigbar og som kan skape litt liv og røre i studio - altså noen som minner om seg selv.

- Jeg vil ha noen som er litt overalt. En som du aldri vet hvor du har, sier den tidligere langrennsstjerna.

Frykter reklame

Til tross for at Northug synes det er bra at NENT Group tar over rettighetene, så sier han også at han er bekymret for at det skal bli for mye reklame.

Det kan også gjelde i Norge, med tanke på at NRKs sendinger har vært reklamefrie. Viasat-kanalene er vanligvis fulle av reklame, og det blir spennende å se hvordan de løser reklamebiten når vintersporten kommer til disse kanalene.

I tillegg er det uvisst om skirenn vil vises på åpne kanaler eller på betalingskanaler.

Petter Northug blir derimot å se på TV 2 når langrennssesongen er i gang igjen. Han fikk jobb i TV 2 i forkant av fjorårssesongen.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media