STÅR INNE FOR: Sponsorsjef for langrennslandslaget, Bernt Halvard Olderskog, sier de står fult og helt inne for sine sponsorer. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
STÅR INNE FOR: Sponsorsjef for langrennslandslaget, Bernt Halvard Olderskog, sier de står fult og helt inne for sine sponsorer. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

Kritiserer svenskene for McDonalds-avtale, men er selv sponset av oljesandprodusent

- De som ikke tåler å se det må bare snu seg bort.

(Dagbladet): Det norske langrennslandslaget har gjort det klart at de ikke har så mye til overs for at det svenske skilandslaget har fått McDonalds som sponsor.

- Vi hadde aldri villet bli forbundet med McDonalds på den måten, uansett hvor mye de hadde betalt, understreket sponsorsjef for langrennslandslaget, Bernt Halvard Olderskog, til Expressen.

- Vi er veldig bevisst på vårt image og hva vi knytter oss opp mot. Alt det vi omgir oss med, og det vi foretar oss, prestasjoner og spiser, er med på å forme hvordan vi blir oppfattet av det norske folk. Vi ønsker å ha en positivt og sunt image, da blir det feil å knytte seg opp mot McDonalds, sier Olderskog til Dagbladet.

Kritikk for å være dobbeltmoralsk
I kommentarfeltet på saken om svenskenes McDonalds-avtale får Norges Skiforbund mye kritikk for å være dobbeltmoralsk.

Blant sponsorene hos langrennslandslaget finner man sponsorer som Statoil (produserer oljesand), industrikonsernet Aker, og kjøttprodusenten Grilstad.

- Hvis man går Grilstad i sømmene, så kan det vel hende at maten de produserer ikke viser seg å være superbra den heller?

- Vi kan helt sikkert arresteres på enkeltprodukt hos sponsorer. Men hos akkurat Grilstad har vi utviklet et eget produkt, som kalles «Supersalami», som inneholder mye mindre fett og rapsolje. Og det er et produkt vi har vært med og testa og utvikla. Grilstad har masse sunne produkt, som vi står hundre prosent inne for, sier sponsorsjefen i Norges Skiforbund til Dagbladet.

- Snu seg bort - Langrennslandslaget har jo sponsor som Statoil og Aker. Det er jo to selskap som vel ikke akkurat jobber for at snømengden i verden øker?

- Vi lever i 2014, og kommer helt sikkert til å kunne bli arrestert for enkelte sponsorer. Det er en sunn diskusjon og den må man bare ha. Men vi står inne for, og er stolte av, de sponsorene vi har på lag, sier Olderskog.

At sponsorer er med på å finansiere store sportslige øyeblikk må man skjønne, mener sponsorsjefen.

- Vi er rå på produktplassering, de som ikke tåler å se det må bare snu seg bort. Det er det som finansier idretten, og det er det som er med på å skape gode prestasjoner - og som gir øyeblikk som gleder det norske folk, sier Bernt Halvard Olderskog til Dagbladet.