BRUTALT: De norske juniorgutta ute og tester den myteomspunnede brosteinen fra Paris-Roubaix. FOTO: Jarle Fredagsvik (procycling.no)
BRUTALT: De norske juniorgutta ute og tester den myteomspunnede brosteinen fra Paris-Roubaix. FOTO: Jarle Fredagsvik (procycling.no)Vis mer

Paris-Roubaix, juniorlandslaget:

- Kult og vondt på samme tid

Juniorene jakter ny historisk seier.

HEM (procycling.no): Forrige søndag ble Sandnessjøværingen Daniel Årnes (Kristiansand SK) historisk, da han som første nordmann vant juniorutgaven av Flandern rundt.

Søndag skal han igjen få bryne seg på ikonisk sykkelgrunn, i juniorutgaven av Paris-Roubaix. Sammen med Søren Wærenskjold (Ringerike SK) , Ådne Holter (Lillehammer CK), Marcus Korsnes (Bærum OCK), Vegard Stokke (Glåmdal SK) og Erik Andre Lier (Kristiansand SK) er han plukket ut til å representere de norske fargene i rittet, som er en del av Nations Cupen.

For Wærenskjold, som ble nummer elleve i fjorårets ritt, er målsetningen klokkeklar: at de norske juniorene på ny blir historisk.

- Å vinne er målet. Men podiet er godkjent, konstanterer han bastant til procycling.no fredag, etter å ha vært ute og testet finalen på rittet.

- Handler om å sitte foran

De norske juniorgutta hadde en strålende sesong i fjor, da de for første gang i historien vant Nations Cupen sammenlagt. Etter Wærenskjolds andreplass i årets første Nations Cup, Gent-Wevelgem, har man lagt grunnlaget for en ny sesong i toppen.

Mannen som ledet laget til suksess, Kai Lexberg, sitter bak tøylene i år også. Han er litt mer moderat i uttalelsene, enn sin sørlandske elev.

LES OGSÅ: Ingen andre nordmenn har klart dette: – De undervurderte meg nok litt

- Vi har aldri vært på pallen før. Innerst inne håper jeg at vi klarer å få en mann på podiet.

Etter den gode sesongsstarten er Norge naturligvis blant favorittene. Lexberg forventer også at konkurrentene vil følge nøye med på guttene hans. Han mener likevel rittet er så hardt at det er mulig å kjøre ifra.

(artikkelen fortsetter under bildet)

TROPPEN: Fra venstre Søren Wærenskjold, Vegard Stokke, Erik Andre Lier, Marcus Korsnes, Ådne Holter og Daniel Årnes. FOTO: Jarle Fredagsvik (procycling.no)
TROPPEN: Fra venstre Søren Wærenskjold, Vegard Stokke, Erik Andre Lier, Marcus Korsnes, Ådne Holter og Daniel Årnes. FOTO: Jarle Fredagsvik (procycling.no) Vis mer

En kritisk faktor vil være å havne i forkant.

- Vi har vært bevisst på at vi må være i forkant. Dette sleit vi med i årene tidligere. Vi havnet ofte bakpå. I fjor snudde vi litt den trenden, og det har vi bevist igjen i år så langt. Det handler om å sitte foran der og være med på det som skjer i front. Våre menn er sterke nok til å være med i front å kjøre hele dagen.

- Den måten å kjøre sykkelløp tror jeg lærer dem mye. Dette handler jo først og fremst om hva de klarer å lære. Vi trener på rutiner og alt mulig. De skal være forberedt før de blir eldre ryttere.

Må holde beina på bakken

Lexberg konstanterer at Wærenskjold flyter godt over brosteinen og at han ellevteplassen i fjor var som førsteårsjunior. Brosteinen i Paris-Roubaix passer gjerne for andre ryttere, enn de som vinner Flandern rundt.

På de flate brosteinspartiene i Paris-Roubaix er det gjerne de med en mer fremoverlent stilling på sykkelen som trives best, de som kan 'sveve' mer over pavé-ene, med en jevnere vektfordeling over hele sykkelen.

Brosteinen gjør dog rittet svært uforutsigbart, og mange andre faktorer enn sittestilling på sykkelen spiller inn.

- Dette er et spesielt ritt. Man må prøve å unngå uhell. Klarer de det, er de sterke nok til å sitte med. Men mye kan skje, sier Lexberg.

Etter den gode sesongstarten, samt den enestående fjorårssesongen, er han litt bekymret for at ungguttene skal mistet grepet på realitetene. Og i Paris-Roubaix slår realitetene kjapt og brutalt inn.

- Det er vanskelig å holde dem nede. De har gjort mange gode resultater i år og farer er at de kan ta litt lett på dette. Men vi har forberedt dem på at dette blir tøft og utfordrende, og at de må være skjerpet. De kan ikke bare seile gjennom.

Ikke råd til å havne i etterkant

Når procycling.no snakker med den norske landslagstroppen har de akkurat fullført rekognoseringen av rittet, hvor de blant annet syklet det avgjørende partiet Carrefour de l'Arbre, som også er blant rittets mest krevende partier.

- Følelsen i hendene er verre på gjennomkjøringen før enn i selve rittet. Men dette var som forventet, forteller Wærenskjold.

Han forventer også at han og lagkameratene blir tett markert av konkurrentene, men mener de franske veiene og brosteinen gir en fordel man gjerne ikke opplever i vanlige asfaltritt.

(artikkelen fortsetter under bildet)

TOPPLASSERING: Søren Wærenskjold var med på notene under fjorårets utgave, da han ble nummer elleve. FOTO: Jarle Fredagsvik (procycling.no)
TOPPLASSERING: Søren Wærenskjold var med på notene under fjorårets utgave, da han ble nummer elleve. FOTO: Jarle Fredagsvik (procycling.no) Vis mer

- På brostein er det umulig å kjøre forbi, bare midten av veien er tålig greit å sykle på. Derfor er det vanskelig å markere oss, spesielt på brosteinen. Hvis Daniel eller jeg går, og den andre ligger på hjul, er det nesten umulig, siden det er så mye grovere på kantene av veien. Man kan gjøre taktiske ting underveis.

Han snakker også samme språk som Lexberg og fremmer budskapet om å være i forkant. Rittet er så tøft og begivenhetsrikt at skulle man havne i etterkant vil det være tilnærmet umulig å hente seg inn igjen.

- Det er lite mellomrom mellom brosteinspartiene og ikke mye mulighet til å kjøre folk inn. Derfor kommer det også mye grupper inn til mål. Det er på brosteinen det avgjøres.

Oppskriften for å lykkes er like enkel som den er vanskelig.

- Så lenge man holder seg foran pleier det å gå fint.

Klare til å gå i krigen

For ungguttene er det naturligvis stort å få æren av å sykle i forkant av de store stjernene, på de ikoniske veiene hvor de har sett ryttere som Fabian Cancellara, Tom Boonen og Thor Hushovd kjempe mang en gang.

- Det er kult og vondt på samme tid. Det er blandende følelser, resonnerer Wærenskjold.

Til tross for at man favoriserer rytterne med fremoverlent stilling på sykkelen har en rekke ryttere maktet å vinne både Flandern rundt og Paris-Roubaix. Daniel Årnes utelukker ikke at han kan bli en av dem.

(artikkelen fortsetter under bildet)

FAVORITT: Daniel Årnes vant Flandern rundt forrige søndag og er blant favorittene til Paris-Roubaix. FOTO: Jarle Fredagsvik (procycling.no)
FAVORITT: Daniel Årnes vant Flandern rundt forrige søndag og er blant favorittene til Paris-Roubaix. FOTO: Jarle Fredagsvik (procycling.no) Vis mer

- Brosteinen er mye røffere, og det er mer mellomrom mellom steinene. Brosteinen i Flandern kjennes ut som dårlig asfalt i forhold til dette.

- Dette tror jeg kan passe meg. Det kjennes bra over brosteinen. Unngår man uhell så er alt mulig.

Nordlendingen regner med at konkurrentene kommer til å holde øye med han og markere om han angriper. Han er imidlertid klar på at han og lagkameratene er klare for å gå i krigen, og sitter han med i finalen kan alt skje.

- Carrefour (de l'Arbre, som kommer omtrent 15 kilometer før mål) er nok det hardeste partiet. Den kommer jo nærme mål og man er sliten. Det meste stressende blir nok de første, når det fortsatt sitter en del i feltet. Det blir nok mest problematisk for min del. At man kommer unna (uhell) og får mulighet til å kjempe i tet på de neste.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!