Kulturdepartementet skjønner ikke kritikken fra idretten: - Kan ikke stoppe alkoholreklame

Har vært lov i årevis.

AVTALE SOM FÅR KRITIKK: Norges Fotballforbund solgte tv-rettighetene for de to øverste ligaene i norsk fotball til Discovery Networks for en bråte penger. Paradokset er at Discovery tjener gode penger på bettingselskapene norsk fotballs hovedsponsor, Norsl Tipping, for alt i verden vil holde unna det norske markedet.Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
AVTALE SOM FÅR KRITIKK: Norges Fotballforbund solgte tv-rettighetene for de to øverste ligaene i norsk fotball til Discovery Networks for en bråte penger. Paradokset er at Discovery tjener gode penger på bettingselskapene norsk fotballs hovedsponsor, Norsl Tipping, for alt i verden vil holde unna det norske markedet.Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Den tidligere landslagskapteinen i fotball, Brede Hangeland, dundret løs mot Norges Fotballforbund i en kronikk i Stavanger Aftenblad i dag. 

Bakgrunnen for utblåsingen er den nye tv-avtalen fotballforbundet har inngått med Discovery. Selskapet har base i London og sender reklame for utenlandske spillselskaper på de norske kanalene sine. 

Det gjør de mens de samtidig skal vise Tippeligaen på norske tv-skjermer i fem år fra 2017. 

Som kjent er det Norsk Tipping som har eneretten på pengespill i Norge. Norsk Tipping er også generalsponsor for Tippeligaen. 

- Det må være en umulig balansegang å skulle forsvare den (avtalen, red.anm), og jeg tror NFF ser det selv. Her tror jeg det var pengene som avgjorde og ikke moralen, sa Hangeland i et intervju med Aftenposten tidligere i dag. 

Vil stoppe det Overfor Dagbladet fulgte generalsekretæren i Norges Idrettsforbund, Inge Andersen opp. 

- Dette er først og fremst en myndighetssak. Mitt spørsmål er: Hvorfor stopper ikke norske myndigheter reklame av utenlandske spillselskaper på samme linje som de stopper utenlandsk alkohol- og pornoreklame? Det er hovedproblemstillingen, sa Andersen til Dagbladet, og fikk følge av idrettspresident Tom Tvedt på NRKs Dagsnytt 18:- Vi må få en stopp på dette. 360 000 reklameinnslag ble vist på norske tv-er i fjor, og det var ulovlig, slo han fast. 

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer