AVTALE SOM FÅR KRITIKK: Norges Fotballforbund solgte tv-rettighetene for de to øverste ligaene i norsk fotball til Discovery Networks for en bråte penger. Paradokset er at Discovery tjener gode penger på bettingselskapene norsk fotballs hovedsponsor, Norsl Tipping, for alt i verden vil holde unna det norske markedet.Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
AVTALE SOM FÅR KRITIKK: Norges Fotballforbund solgte tv-rettighetene for de to øverste ligaene i norsk fotball til Discovery Networks for en bråte penger. Paradokset er at Discovery tjener gode penger på bettingselskapene norsk fotballs hovedsponsor, Norsl Tipping, for alt i verden vil holde unna det norske markedet.Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpixVis mer

Kulturdepartementet skjønner ikke kritikken fra idretten: - Kan ikke stoppe alkoholreklame

Har vært lov i årevis.

(Dagbladet): Den tidligere landslagskapteinen i fotball, Brede Hangeland, dundret løs mot Norges Fotballforbund i en kronikk i Stavanger Aftenblad i dag. 

Bakgrunnen for utblåsingen er den nye tv-avtalen fotballforbundet har inngått med Discovery. Selskapet har base i London og sender reklame for utenlandske spillselskaper på de norske kanalene sine. 

Det gjør de mens de samtidig skal vise Tippeligaen på norske tv-skjermer i fem år fra 2017. 

Som kjent er det Norsk Tipping som har eneretten på pengespill i Norge. Norsk Tipping er også generalsponsor for Tippeligaen. 

- Det må være en umulig balansegang å skulle forsvare den (avtalen, red.anm), og jeg tror NFF ser det selv. Her tror jeg det var pengene som avgjorde og ikke moralen, sa Hangeland i et intervju med Aftenposten tidligere i dag. 

Vil stoppe det
Overfor Dagbladet fulgte generalsekretæren i Norges Idrettsforbund, Inge Andersen opp. 

- Dette er først og fremst en myndighetssak. Mitt spørsmål er: Hvorfor stopper ikke norske myndigheter reklame av utenlandske spillselskaper på samme linje som de stopper utenlandsk alkohol- og pornoreklame? Det er hovedproblemstillingen, sa Andersen til Dagbladet, og fikk følge av idrettspresident Tom Tvedt på NRKs Dagsnytt 18:

- Vi må få en stopp på dette. 360 000 reklameinnslag ble vist på norske tv-er i fjor, og det var ulovlig, slo han fast. 

Og tok feil. 

For ifølge Kulturdepartementet er det fullt lovlig for alle tv-selskapene som har sin base i land der slik reklame ikke er forbudt å sende bettingreklame på norske kanaler. 

Regulert av EU
Det er det såkalte AMT-direktivet, altså EUs direktiv for audiovisuelle tjenester i Europa, som regulrerer akkurat dette. 

- AMT-direktivet inneholder et grunnleggende prinsipp som kalles «senderlandsprinsippet». Senderlandsprinsippet innebærer at en kringkaster bare skal være underlagt reglene i det landet foretaket er etablert. Det nasjonale forbudet mot eksempelvis spill- og alkoholreklame kan derfor ikke håndheves hva gjelder tv-kanaler som sender fra land i EØS-området der slik reklame er lov, skriver kommunikasjonssjef i Kulturdepartementet, Hanne Gjørtz, i en epost til Dagbladet. 

Det er med andre ord fritt fram for TV 3 og Discovery-kanaler som TV Norge å sende alkoholreklame fra London. Norske myndigheter kan ikke gjøre noe annet enn å be dem avstå fra dette.

Så hvorfor er det bare bettingreklame som sendes hos Discovery?

- Vi sender ikke alkoholreklame fordi det ikke er lov i Norge, og fordi vi tror mange ville reagert om vi hadde gjort det. Bettingselskapene er ikke ulovlige i Norge, og derfor sender vi reklame for dem. Vi følger bare de lovene vi er pålagt, og legger oss på den samme linja som norske myndigheter, sier kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery Networks til Dagbladet. 

- Hva syns du om at idretten ønsker å forby reklame for bettingselskaper?

- Det har jeg ikke noe behov for å kommentere.  

Savner en offensiv regjering
Generalsekretær Inge Andersen nekter imidlertid å slå seg til ro med at AMT-direktivet ikke gir regjeringen handlingsrom i spørsmålet. Ifølge Andersen har norske myndigheter fått til en avtale med Spania om at Fox-kanalen National Geographic, som sendes derfra, skal respektere de norske reglene. 

Også Nederland har et forslag fra Norge til behandling, mens Storbritannia foreløpig har avslått den norske forespørselen. AMT-direktivet åpner for at land kan inngå avtaler med enten kringkastere eller lokale mediemyndigheter om dette. 

- Her praktiseres dette ulikt i de tre landene, og jeg vil si det såpass sterkt at jeg tror det må på plass en mer offensiv jobbing overfor britiske myndigheter for å få stoppet dette. Alle irrganger er nok ikke gått opp her, sier Andersen til Dagbladet, og savner mer vilje og trykk på saken fra norske myndigheter. 

- Ville det ikke vært enklere om idrettsforbundet i stedet påla sine egne forbund å ikke inngå tv-avtaler med aktører som tjener penger på utenlandske bettingselskaper?

- Dette vil være et helt naturlig tema når idrettsorganisasjonen kommer sammen til ledermøtet vårt til våren. Jeg er trygg på at dette blir en betydelig diskusjon i tida framover.