- Kunne like gjerne ha kuttet bremsewiren

Rytterne kritiserer radiotaushet i Touren.

FRYKTER FOR SIKKERHETEN: Rytterne i Tour de France-feltet har lite til overs for arrangørens pålegg om å kutte ut radiokommunikasjon på dagens etappe.SCANPIX/AFP PHOTO/JOEL SAGET
FRYKTER FOR SIKKERHETEN: Rytterne i Tour de France-feltet har lite til overs for arrangørens pålegg om å kutte ut radiokommunikasjon på dagens etappe.SCANPIX/AFP PHOTO/JOEL SAGET Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

• Følg 10. etappe av Tour de France direkte i livestudio fra klokka 12.40.

(Dagbladet.no): Det er ikke bare markeringen av Bastilledagen som vekker assosiasjoner til svunnen tid under dagens etappe av Tour de France: Det vil også råde fullstendig radiotaushet i feltet for første gang siden Lance Armstrongs Motorola-lag innførte toveiskommunikasjon mellom ryttere og sportsdirektører på begynnelsen av 1990-tallet.

Med dette nostalgiske forslaget håper Tour-arrangøren Amaury Sports Organisation (ASO) å få tilbake noe av spenningen i profesjonelle sykkelritt som har utviklet seg til blitt langt mer taktiske de siste årene.Tiltaket er imidlertid mildest talt uvelkomment blant rytterne selv. De frykter for egen sikkerhet nå som sportsdirektørene i følgebilene må kjøre opp på siden av feltet for å gi nødvendige beskjeder. Derfor har 15 av 20 lag i årets Tour skrevet under på en protest mot forslaget.

- Uten hjelm og bremserAlltid spissformulerte Jens Voigt fra Saxobank undres over hva arrangøren ønsker å oppnå med å innføre radioforbud.

- Det er alltid noe som skjer i Tour de France; en motorsykkel kan krasje, en bil kan blokkere veien, demonstranter i veikanten eller olje i veibanen i utforkjøringer. Vi bør ha radio på bakgrunn av slike ting. Det er slik det fungerer i en moderne verden. Man kunne like gjerne foreslått at vi skulle sykle uten hjelm i to dager, bare for å gjøre det mer interessant. Eller så kunne vi kanskje kutte over bremsewiren, sier Voigt, ifølge Velo News.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer