FRYKTER FOR SIKKERHETEN: Rytterne i Tour de France-feltet har lite til overs for arrangørens pålegg om å kutte ut radiokommunikasjon på dagens etappe.SCANPIX/AFP PHOTO/JOEL SAGET
FRYKTER FOR SIKKERHETEN: Rytterne i Tour de France-feltet har lite til overs for arrangørens pålegg om å kutte ut radiokommunikasjon på dagens etappe.SCANPIX/AFP PHOTO/JOEL SAGETVis mer

- Kunne like gjerne ha kuttet bremsewiren

Rytterne kritiserer radiotaushet i Touren.

Følg 10. etappe av Tour de France direkte i livestudio fra klokka 12.40.

(Dagbladet.no): Det er ikke bare markeringen av Bastilledagen som vekker assosiasjoner til svunnen tid under dagens etappe av Tour de France:

Det vil også råde fullstendig radiotaushet i feltet for første gang siden Lance Armstrongs Motorola-lag innførte toveiskommunikasjon mellom ryttere og sportsdirektører på begynnelsen av 1990-tallet.

Med dette nostalgiske forslaget håper Tour-arrangøren Amaury Sports Organisation (ASO) å få tilbake noe av spenningen i profesjonelle sykkelritt som har utviklet seg til blitt langt mer taktiske de siste årene.

Tiltaket er imidlertid mildest talt uvelkomment blant rytterne selv. De frykter for egen sikkerhet nå som sportsdirektørene i følgebilene må kjøre opp på siden av feltet for å gi nødvendige beskjeder. Derfor har 15 av 20 lag i årets Tour skrevet under på en protest mot forslaget.

- Uten hjelm og bremser
Alltid spissformulerte Jens Voigt fra Saxobank undres over hva arrangøren ønsker å oppnå med å innføre radioforbud.

- Det er alltid noe som skjer i Tour de France; en motorsykkel kan krasje, en bil kan blokkere veien, demonstranter i veikanten eller olje i veibanen i utforkjøringer. Vi bør ha radio på bakgrunn av slike ting. Det er slik det fungerer i en moderne verden. Man kunne like gjerne foreslått at vi skulle sykle uten hjelm i to dager, bare for å gjøre det mer interessant. Eller så kunne vi kanskje kutte over bremsewiren, sier Voigt, ifølge Velo News.

Kurt Asle Arvesens lagkamerat trekker paralleller til andre idretter for ytterligere å understreke hvor idiotisk han synes ASOs tiltak er.

- Man kan ikke skru tida tilbake. Dersom man ber et lag i formel 1 om å gjennomføre Monaco Grand Prix om å kutte kommunikasjonen mellom bilen og depotet, ville man fått til svar: «Unnskyld meg? Er det noen hjemme i toppetasjen?», poengterer tyskeren.

Skeptisk Armstrong
Lance Armstrong var som nevnt delaktig i utviklingen i bruk av radiokommunikasjon i sykkelsporten, som også var et viktig suksesskriterium i årene da han dominerte Touren fra 1999 til 2005. Astana-rytteren er naturlig nok ingen tilhenger av ASO-forbudet.

- Jeg er ikke enig med arrangøren. Min mening er at teknologien er i utvikling, syklene er i utvikling, treningsmetoder, ernæring - alt er i utvikling. Nå skal vi altså gå tilbake til den tida da sportsdirektørene måte kjøre inn i blant hovedfeltet for å gi ordre. Det er ingen god ting. Jeg har vært med lenge nok til å huske hvordan det var, og det var regelrett tåpelig, poengterer Armstrong.

Dersom ASO på død og liv ønsker å romantisere om gamle dager, mener Armstrong at de burde finne en annen arena enn Tour de France.

- Noen få ryttere synes det er en søt tanke, men jeg er ikke enig. Jeg synes vi skal fortsette å bruke radioene på den måten vi gjør. Tour de France er ikke stedet for eksperimentering. Dersom man ønsker å lansere noe slikt får man heller gjøre det i Paris-Nice eller Circuit de la Sarthe, men ikke i Touren, understreker Armstrong.

Står på sitt
Forslaget ble ratifisert av Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) allerede før Tour de France og gjelder både for dagens etappe fra Limoges til Issoudun og fredagens etappe fra Vittel til Colmar. Tour- og ASO-direktør Christian Prudhomme betviler sterkt at UCI kommer til å bøye av på tross av bred misnøye blant rytterne.

- Jeg kan ikke se for meg at UCI ikke vil gjennomføre et av sine egne direktiver. Ingenting har endret seg siden avgjørelsen ble tatt 19. juni, sier Prudhomme.

Likevel kan floken løses i et kompromiss der rytterne får ha med seg radiosenderen, men der alle rytterne kun får tilgang til rittradioen og dermed også den samme informasjonen. De vil uansett være avskåret fra å kommunisere med sportsdirektørene, hevder representanter for arrangøren.

Anti-nostalgisk Riis
Saxobanks sportsdirektør Bjarne Riis kan vanskelig se for seg at ASO og UCI kommer til å sette makt bak kravene dersom lagene nekter å opprettholde tausheten over radioen.

- Kommer de til å sparke oss ut av Touren om vi bruker radioen? Det tviler jeg sterkt på. De ønsker å være nostalgiske, men det blir som når gamle ryttere sitter og filosoferer «Husker du den gangen jeg var aktiv. Da hadde vi ingen radio, bare bananer.» Kom igjen - det er 2009, påpeker Riis, ifølge New York Times.

RIP RADIO: Lance Armstrong har lagt ut et bilde på Twitter av radioen som ikke får lov til å være med på dagens etappe med etiketten "RIP".Foto: Privat
RIP RADIO: Lance Armstrong har lagt ut et bilde på Twitter av radioen som ikke får lov til å være med på dagens etappe med etiketten "RIP".Foto: Privat Vis mer