VERDENS BESTE: Sergej Karjakin og Magnus Carlsen gjorde opp om VM-tittelen i sjakk i New York i fjor. Men ingen av de to hadde hatt sjansen mot verdens beste sjakkcomputere. Foto Hans Arne Vedlog / Dagbladet
VERDENS BESTE: Sergej Karjakin og Magnus Carlsen gjorde opp om VM-tittelen i sjakk i New York i fjor. Men ingen av de to hadde hatt sjansen mot verdens beste sjakkcomputere. Foto Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

Kunstig intelligens slo verdens beste sjakkcomputer

Kunstig intelligens møtte verdens beste sjakkcomputer timer etter å ha lært sjakk. Det ble et blodbad

«AlphaZero» sjokkerte med aggressiv sjakk vi aldri har sett maken til: - Eliten kommer til å sikle etter å få kloa i den maskinen.

(Dagbladet): Har du fulgt med på NRKs sjakksendinger, har du garantert fått med deg hvor viktig sjakkcomputeren er i den moderne sjakkverden.

- Se på pila! har runget gjennom sjakklokalet etter et Carlsen-trekk. Computeren skjønner umiddelbart hva som er i ferd med å skje.

Slik er det ikke med oss mennesker. Det er bare et fåtall i verden som virkelig greier å følge med uten hjelpemidler når verdens beste sjakkspillere gjør opp - rett og slett fordi nivået er så høyt.

Ny konkurrent

Det er den norske sjakkcomputeren Stockfish som er blitt ansett som verdens beste datamaskin. Men nå har også Stockfish møtt sin overmann i AlphaZero.

AlphaZero kommer fra Googles DeepMind-avdeling, som jobber med kunstig intelligens (AI).

Denne uka skulle AlphaZero prøve seg mot Stockfish.

Det ble et blodbad.

De spilte 100 partier, og AlphaZero vant 28 og spilte 72 remis, skriver Chess.com. Altså null tap på 100 partier.

AI overrasket med aggressiv sjakk med null respekt. Som Magnus Carlsen på sitt beste slo den til da motstanderne ante det som minst

- Jeg ble overrasket over at den var så aggressiv, den feier over motstanden med et kraftfullt offerspill av offiserer. Den har ikke denne trege manøvreringen man kan forvente av et sånt superprogram, sier Torstein Bae til NRK.

Og ikke nok med det - det hadde tatt AlphaZero fire timer å lære seg sjakk gjennom å spille mot seg selv og lære den optimale veien.

Maskinen ble altså ikke foret med informasjon og teori som allerede ligger ute, den lærte ALT ved å prøve og feile og stadig se hva som er best til enhver tid.

Chess.com skriver:

- Det blir som at en robot skulle fått tusenvis av metallbiter og deler, men ingen kunnskap om hvordan de henger sammen. Roboten ville ha forsøkt å sette delene sammen igjen og igjen til den bygget en Ferrari.

Det høres også med til historien at de to maskinene «bare» fikk ett minutt per trekk.

-Nye muligheter

Nyheten om at kunstig intelligens brukte fire timer på å knuse den anerkjente maskinen gikk gjennom sjakkverden som ild gjennom tørt gress.

– Det er oppsiktsvekkende og veldig spennende. En fantastisk utvikling, sier manageren til Magnus Carlsen, Espen Agdestein til NRK, som omtalte saken i går kveld.

- En milepæl for kunstig intelligens. Perspektivene er både skremmende og fascinerende, uttalte Carlsens sekundant Peter Heine Nielsen på Twitter.

Men hva har dette egentlig å si for sjakkens framtid og måten eliten kan utnytte seg av det nye verktøyet?

Dagbladet har vært i kontakt med sjakkekspert og grunnlegger av sjakksiden Matt & Patt, Tarjei Joten Svensen.

- Det er flere ting som er oppsiktsvekkende med dette. Det er AI-delen, det at den har «lært» seg åpningsteori ved å spille mot seg selv er jo noe helt nytt. Så er det måten det skjer på. Den lager altså hakkemat av verdens beste computer med utrolig angrepssjakk som man sjelden ser i computersjakk.

Svensen fortsetter:

- Det er mye som tyder på at det er en liten revolusjon, men det er verdt å påpeke at det ikke var helt like forutsetninger med tanke på maskinvaren og betenkningstida. Men uansett er det uhørt å spille en match på 100 partier mot verdens beste computerprogram uten å tape en eneste gang.

- Hvordan kan eliten bruke dette?

- Jeg kan tenke meg at det er en del verdensstjerner som Magnus Carlsen som vil sikle etter å få kloa i den maskinen. Først og fremst ved å utforske åpningsteori. «Normale» sjakkcomputere har jo en egen åpningsbok hvor åpninger er forhåndsprogrammert. Det er ikke tilfelle med AlphaZero. Den har brukt AI til å selv vurdere hvilke åpninger som er best. Det er ganske spesielt.

MENNESKELIKNENDE: CNBC-journalist Andrew Ross Sorkin intervjuet roboten Sophia på Future Investment Initiative. Sophia er den første roboten som har fått statsborgerskap. Video: Future Investment Initiative Vis mer

Menneske mot computer

Helt siden sjakklegenden Garry Kasparov gjorde opp mot IBMs supercomputer Deep Blue i 1996 og 1997 (Kasparov vant den første duellen og tapte den andre) er det blitt klart at mennesket har lite å stille opp med mot de såkalte supercomputerne.

I dag er smartelefoner allemannseie, mens i 1997 hadde ikke engang Nokias udødelige 5110 med snake kommet på markedet i Norge.

Utviklingen i teknologi har vært enorm, så det er vanskelig å forestille seg hvor mye bedre computeren er blitt.

Magnus Carlsen bruker de avanserte programmene når han analyserer partier, og uttalte i et intervju at han anser det som bortkastet tid å spille mot en datamaskin:

- Jeg har aldri ønsket å spille mot datamaskiner. Jeg syns det er mer interessant å spille mot mennesker. Og så er det selvfølgelig det at datamaskinene er blitt så sterke at jeg ikke hadde hatt en sjanse til å slå dem, uttalte han til DW i 2016.