NÅR en landslagsstjerne nekter å klistre på en spesiell reklame på drakta, skal norsk idrett høre ekstra godt etter. Det er jo nettopp slike utøvere vi ellers skryter av å sende ut i verden; voksne, reflekterte folk som tenker lenger enn sin egen sportskarriere.
I de tiåra der Norge er blitt en internasjonal stormakt i sport, har Olympiatoppen til og med satt et navn på den type solide sportshelter:
- 24-timersutøveren, er begrepet som forteller om hvorfor lille Norge vinner så mange medaljer.
Altså slike utøvere som ikke lar idretten sin overskygge den nødvendige helheten i hverdagen. Disse kloke sportsheltene har fått en egen seksjon på Olympiatoppens nettsider som understreker nødvendigheten av «utvikling på andre arenaer enn idretten».
Det gjør at norsk idrett bare skal klappe når Johannes Høsflot Klæbo nå av verdimessige årsaker nekter å gå med reklame for Skiforbundets nye TV-partner Viasat.
Selv om det gir de samme idrettslederne masse ekstra arbeid.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger