Johannes Klæbo nekter reklame

La Klæbo slippe!

Ingen grunn til at Johannes Høsflot Klæbo skal reklamere for noe han synes er galt.

SPONSOR-KONFLIKT: Johannes Høstflot Klæbo vil ikke reklamere for Viaplay. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
SPONSOR-KONFLIKT: Johannes Høstflot Klæbo vil ikke reklamere for Viaplay. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

NÅR en landslagsstjerne nekter å klistre på en spesiell reklame på drakta, skal norsk idrett høre ekstra godt etter. Det er jo nettopp slike utøvere vi ellers skryter av å sende ut i verden; voksne, reflekterte folk som tenker lenger enn sin egen sportskarriere.

I de tiåra der Norge er blitt en internasjonal stormakt i sport, har Olympiatoppen til og med satt et navn på den type solide sportshelter:

- 24-timersutøveren, er begrepet som forteller om hvorfor lille Norge vinner så mange medaljer.

Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Altså slike utøvere som ikke lar idretten sin overskygge den nødvendige helheten i hverdagen. Disse kloke sportsheltene har fått en egen seksjon på Olympiatoppens nettsider som understreker nødvendigheten av «utvikling på andre arenaer enn idretten».

Det gjør at norsk idrett bare skal klappe når Johannes Høsflot Klæbo nå av verdimessige årsaker nekter å gå med reklame for Skiforbundets nye TV-partner Viasat.

Selv om det gir de samme idrettslederne masse ekstra arbeid.

ENDRINGER: Aksel Lund Svindal forstår at det blir sponsorbråk rundt Johannes Høsflot Klæbo, og mener det trengs regelendringer. Video: Særsland / Ljosland. Vis mer

BAKGRUNNEN for reklamestriden mellom Olympiamesteren og Skiforbundet er en profilering som Viasat nylig betalte sporten for. Fra og med verdenscupstarten i Ruka sist helg skulle alle de norske løperne gå med «et Viasat-merke» på låret.

Det ville ikke Klæbo av prinsipielle, verdimessige grunner:

Jeg mener at en slik avtale verken tjener Skiforbundet eller Viaplay, i stedet kan den være skadelig da det kan settes spørsmålstegn til dem rundt temaet uavhengighet. Det er ikke bra for noen av partene. Og for Skiforbundet er dette veldig kortsiktig. Dessverre, sa han til lokale Adresseavisen, og utdypet:

Viaplay skal på den ene siden dekke skisporten journalistisk. På den andre siden er de kommersiell sponsor. Slikt kan det settes spørsmålstegn ved, fortsatte Klæbo, og plasserte sin aksjon inn i en større sammenheng enn den nye reklamelappen:

- Når spørsmål stilles rundt vår uavhengighet og troverdighet, må noen varsle. Det har jeg gjort, og valgte å gå uten Viaplay merke på konkurransedressen i Ruka.

KLÆBO, JOHANNES KLÆBO: Petter Northug tror Johannes Høsflot Klæbos instagrampost er et signal om god form. Video: johanneshk/instagram Vis mer

ENKELTE sportskommentatorer har sett denne striden mellom Johannes Høsflot Klæbo og Skiforbundet i sammenheng med skistjernens vilje til å beskytte sine egne kommersielle rettigheter. Om vi tar Johannes på alvor, er det ikke dette saken handler om.

Og her er det all mulig grunn til å høre etter hva han sier. Igjen tar den unge langrennsløperen et verdimessig standpunkt, selv om anledningen er mer hverdagslig og langt mindre dramatisk enn det han for eksempel har stått for i forbindelse med markering av menneskerettighetene under vinter-OL i Kina.

KLÆBO vil ha et tydelig skille mellom journalistikken og utøvernes kommersielle markedsføring av den samme journalistiske aktøren. Han utfordrer med det mye bredere enn markedsavdelingen i Skiforbundet:

  • I en vrimmel av økonomisk tunge senderettigheter for sport, er dette egentlig et større problem for mediehusene enn for idretten.

Tidligere kunne mediene med rette fortelle om de tette skottene mellom markedsavdeling og redaksjon. Nå er alt som regel under samme ledelse, og de kommersielle senderettighetene tett knyttet til den journalistiske satsingen.

«SLÅSSKAMP»: Erik Valnes og Johannes Høsflot Klæbo er vant til å kjempe mot hverandre i skiløypa, men noen ganger kan det gå tøft for seg også utenfor løypa. Video: Skilandslaget/Instagram Vis mer

I PRAKSIS går Klæbos utfordring direkte inn i hverdagen til den enkelte redaksjon. Med de økonomisk svært omfattende sportsrettighetene har mediehus som NRK, TV2, NENT, Amedia samt Schibsteds mange storaviser, fått et tungt nytt ansvar for å beskytte en troverdig journalistikk. Stadig blir prioritering og vinkling i sportsdekningen preget av de økonomiske investeringene i rettigheter

Det vil også gjelde Aller sitt Dagbladet for den saks skyld, om vi velger å bruke den store framgangen i antall lesere og video-brukere til å konkurrere om de viktige sportsbegivenhetene.

EKSTREM PLAN: Johannes Høsflot Klæbo planlegger å trilbringe rekordmange døgn i høyden før OL i Kina. Video: Haarstad/Løkås Vis mer

SOM idrettsutøver er Johannes sitt verdistandpunkt muligens juridisk beskyttet av idrettens eget regelverk. I paragraf 14,5 står det at «en utøver kan ta forbehold om ikke å bli benyttet i markedsføring dersom slik medvirkning vil stride mot utøverens etiske eller moralske overbevisning».

Men mest av alt gjør skiledelsen klokt i å unngå jussen, og ta utøveren sin på ordet.

I SKISPORTENS tidligere oppgjør med stjerner om kommersielle rettigheter, har striden dreid seg om å beskytte fellesskapet mot de enkeltes økonomiske interesser. Derfor var det viktig å få privatløper Petter Northug inn på landslag og avvise Henrik Kristoffersen sine Red Bull-krav.

I begge disse konflikten ble det et langvarig bråk som til slutt endte med en minnelig ordning. Nå er det best at fellesskapet er rause med en gang.

For i denne saken er det først og fremst de gode verdiene i norsk idrett selv som Johannes Høsflot Klæbo beskytter.

At vi tar vare på de utøverne som er opptatt av mer enn å sko seg økonomisk på de sportslige resultatene sine.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer