UT MED SKADE: I starten av september måtte San Diego Chargers-spiller Nick Hardwick forlate banen med skade. Det ble det siste han gjorde som profesjonell spiller - med en vekt på 135 kilo. Foto:Mark J. Rebilas / USA TODAY Sports / NTB scanpix
UT MED SKADE: I starten av september måtte San Diego Chargers-spiller Nick Hardwick forlate banen med skade. Det ble det siste han gjorde som profesjonell spiller - med en vekt på 135 kilo. Foto:Mark J. Rebilas / USA TODAY Sports / NTB scanpixVis mer

La på seg 58 kilo med en «umenneskelig» diett

Så begynte jobben med å slanke bort kiloene igjen.

(Dagbladet): Det kan muligens høres digg ut å kunne spise akkurat som man ønsker - fordi jobben krever det.

Men det kan også høres en smule slitsomt ut. I alle fall om man skal følge tidligere NFL-spiller Nick Hardwicks diett.

For gjennom sin 11 år lange karriere i NFL var ikke Hardwick bare profesjonell fotballspiller, han var også proff når det kom til å spise.

Sto opp om natta for å spise I 2004 ble Hardwick draftet av San Diego Chargers i den tredje runden. I årene før han ble proff, drev amerikaneren med bryting - i 77 kg klassen - 58 kilo under det han veide da han ble valgt av NFL-klubben.

Det var først på college at Hardwick begynte å spise for å legge på seg, med tanken om å komme seg inn i den amerikanske marinen.

Da han hadde bikket 100 kilo oppfordret flere venner ham til å forsøke seg på skolens fotballag, hvor han fikk innpass, til tross for at han ikke hadde spilt fotball tidligere, forteller Hardwick til Sports Illustrated.

Mens han spilte college-fotball spiste Hardwick en gigantisk baguett til frokost og til lunsj. Til middag sto gjerne en biff med en vekt på én kilo med tortillas på menye.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Great visit tonight reminiscing with Coach Tiller. #Purdue #boilerup #everfaithfulevertrue #seemslikeyesterday Et bilde publisert av Nick Hardwick (@happyhealthyhardwick) torsdag 05. Mars. 2015 PST

Før sengetid konsumerte Hardwick en proteinshake med 600 til 700 kalorier. Deretter satte han alarmen til kl. 03 på natta - og sto opp og drakk nok en proteinshake.

- Jeg var ikke fra naturens side noen stor person, så det måtte stor innsats til for å holde den vekta, sier Hardwick.

I starten av 2014-sesongen pådro NFL-spilleren seg en nakkeskade, som skulle vise seg å sette en stopper for karrieren - etter 11 sesonger med San Diego Chargers.

Vekta til 33-åringen var da på nesten 135 kilo - etter å ha kjørt et enda hardere spiseregime enn hva tilfellet var på college.
Har slanket bort nesten 40 kilo Hardwick er ikke den første NFL-spilleren som har måttet legge mye på seg på grunn av jobben. Og da karrieren var over, var det særlig et råd fra tidligere spillere som ble nevnt.

- De sa at hvis du ikke går ned i vekt med en gang, så kommer du ikke til å klare å slanke deg. Trenerne sa det og gutta sa det, alle vet at det er sant, forteller den tidligere NFL-spilleren til Sports Illustrated.

Et halvt år senere har 33-åringen greid å gå ned hele 38 kilo. Med god kjennskap til sin egen kropp fra mange år med manipulering av egen vekt, har Hardwick også lyktes bra med å slanke seg.

- Jeg har vært overvektig store deler av livet mitt, og jeg visste at jeg kunne bli slank igjen. Jeg ønsker meg en six-pack som passer på et magasin-cover, og gjerne se ut som Brad Pitt i «Fight Club». Det kommer nok ikke til å skje, men jeg kan jo like greit prøve.

Hardwick har etter karrieren tok en slutt forsøkt flere ulike dietter. I tillegg har han begynt med yoga, går turer hver dag og har endret rutinene i styrkerommet til flere repitisjoner med lavere intensitet.

Etter mye erfaring med både å gå opp og ned i vekt, er Hardwicks slankeråd av det enkle slaget:

- Spis mindre kalorier enn du forbrenner.

Hardwicks meny Og skulle du ha et ønske om å gå opp i vekt, kanskje du kan la deg inspirere av dietten Nick Hardwick fulgte mens han var aktiv NFL-spiller.

Før-frokost: Proteinshake med 600 kalorier, og en proteinbar - som ble inntatt i bilen på vei til treningsanlegget. Drikke en proteinshake med 300 kalorier etter trening.

Frokost: Stor smoothie med «alt man kan tenke seg i», fem egg, pølser og én liter melk.

Før-lunsj: Proteinshake med 700 kalorier. Spise litt nøtter mens man ser film.

Lunsj: Stor salat med masse kjøtt, og mye brød ved siden av.

Før-middag: Proteinshake med 700 kalorier etter trening.

Middag: Normal posjon med kjøtt, poteter og grønnsaker. - Jeg ønsker ikke å dra kona mi med meg ned i dragsuget, sier Hardwick.

Etter-middag: Frokostblanding med én liter gresk yoghurt, cirka 90 minutter etter middag.

Før sengetid: Én boks med is på 500 ml.