FOR YOUR EYES ONLY Swix-sjef Ulf Bjerknes mener Petter Northug og Co ikke er kommersielt interesserte lenger enn til riksgrensa mot Sverige. Foto: REUTERS / Anders Wiklund / NTB Scanpix
FOR YOUR EYES ONLY Swix-sjef Ulf Bjerknes mener Petter Northug og Co ikke er kommersielt interesserte lenger enn til riksgrensa mot Sverige. Foto: REUTERS / Anders Wiklund / NTB ScanpixVis mer

- Langrenn når ikke så mye lenger enn Svinesund

Sier Swix-sjefen etter over 20 års samarbeid.

(Dagbladet): Som Dagbladet skrev tidligere i dag vil ikke utstyrsprodusenten Swix benytte seg av opsjonen de har til å være hovedleverandør av klær til langrennslandslaget etter OL-sesongen 2014, da den nåværende avtalen løper ut.

Isteden kommer Helly Hansen inn som ny sponsor, i en avtale som etter hva Dagbladet erfarer, skal være verdt cirka ti millioner kroner over fire år.

Swix har isteden valgt å sponse det norske skiskytterlandslaget fra etter OL neste år, når Skiskytterforbundets avtale med Odlo går ut.

På en pressekonferanse i formiddag kom administrerende direktør i Swix, Ulf Bjerknes, med minst ett stikk til langrennslandslaget etter mer enn to tiårs samarbeid.

- Langrenn er en spennende idrett, men den når ikke så mye lenger enn Svinesund, sier Bjerknes, og peker på at skiskyting i større grad vil åpne opp for store markeder som det tyske og det russiske.

Fornøyde med samarbeidet
Langrennssjef Åge Skinstad ønsker ikke å kommentere «angrepet» fra Bjerknes.

- Det jeg kan si er at vi har fokus på det langrenn kan gjøre noe med. Vi bryr oss ikke så mye om andre ting. Vi er fornøyde med samarbeidet vi har hatt med Swix, og skal fullføre de tolv månedene av kontrakten med dem på en bra måte, sier Skinstad til Dagbladet.

Swix-sjef Bjerknes hevder han ikke er skuffet over at sponsorprisen på langrennslandslaget har gått så kraftig opp.

- Det er ikke langrenn som har satt opp prisen. De har fått folk til å løpe etter seg. All ære til dem for det, sier Bjerknes til Dagbladet, og fortsetter:

UT ETTER TO TIÅR: Ulf Bjerknes og Swix trekker seg ut av langrenn etter å ha vært hovedleverandør for klær i mer enn 20 år. Nå satser Swix på skiskyting isteden. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Scanpix
UT ETTER TO TIÅR: Ulf Bjerknes og Swix trekker seg ut av langrenn etter å ha vært hovedleverandør for klær i mer enn 20 år. Nå satser Swix på skiskyting isteden. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Scanpix Vis mer

- Skiskytterne har vært opptatte av mye mer enn bare prisen. Det er også langrenn, men vi har brukt mye mer tid på andre ting med skiskytterne. For oss er dette en kjempeutfordring. Skiskytterne er like gode idrettsutøvere som langrennsløperne, men de har ikke fått de samme mulighetene i Norge.

- Langrenn ikke avgjørende
Swix-sjef Bjerknes innrømmer samtidig at det hadde blitt veldig dyrt å fortsette med langrennssponsingen etter OL, men mener at Swix ikke er avhengige av å ha logoen sin på klærne til Petter Northug og Co.

- Vi er veldig sterke i Norge nå, så for oss var det ikke 100 prosent avgjørende at vi måtte ha langrenn for å overleve. Skiskyting er en veldig ekslusiv arena, sier han

- Dagbladet erfarer at Helly Hansen vil ta over langrennslandslaget. Hva er din kommentar til det?

- Jeg sier bare lykke til med Helly Hansen. Jeg håper de får til et bra samarbeid. Jeg sa til Åge (Skinstad) seinest i dag tidlig at vi skal støtte dem alt vi kan det siste kontraktsåret.

- Frykter du å miste Birken-segmentet ettersom dere ikke lenger vil sponse de beste langrennsløperne våre?

- Nei, vi har tatt stort sett hele Langrenns-Norge. De siste fem årene har vi skrevet sponsoravtaler med stort sett alle turrennene i hele verden. Når Birken har 25000 deltakere og Vasaloppet har 60000, så skjer det noe med markedet. Det er der kundene våre er, sier Bjerknes til Dagbladet.