Lave seertall for TV2\'s seriestart

564 000 så søndagens oppgjør mellom Lillestrøm og Rosenborg på TV2. - Fortsettelsen bør være bedre, mener Jarle Thalberg i mediebyrået Carat.

Søndagens tv-overførte kamp mellom Lillestrøm og Rosenborg samlet i gjennomsnitt 564 000 seere. Det betyr at 38, 5 prosent av alle seere over 12 år så oppgjøret. En start helt på det greie, mener Jarle Thalberg, tv- og radiodirektør i mediebyrået Carat.

-  Men så dyr som fotballen har vært for TV2, bør fortsettelsen være bedre, sier Thalberg til Dagbladet.

Sammen med Telenor kjøpte TV2 rettighetene til å sende den norske fotballen for en milliard kroner.

I følge Kampanje slo hovedkampen på TV2 fjorårets seriestart på NRK med 67 000 seere. Årets første Tippeliga-runde tjuvstartet på lillebror TV2 Zebra med 27 000 seere. Milevis unna ekspertenes grense på mellom 50 og 100 000 seere.

-  Det er jo veldig lave tall. Forklaringen kan være at det er ennå er forholdsvis få som kjenner til Zebra, samt at kanalen bare har en distribusjon på 47, 7 prosent, sier Thalberg .

-  Fornøyd

TV2s sportsredaktør, Bjørn Taalesen, er imidlertid godt fornøyd med søndagens seertall.

-  Vi har sagt at vi bør ligge på mellom 500 000 og 600 000 seere. Husk på at første runde gikk palmesøndag, og at mange nok har begynt påskeferien, sier Taalesen.

 LUNKEN START:  Færre enn forventet fulgte TV2\'s fotballstart, med blant andre (fra venstre) Davy Wathne, Mini, Frode Olsen og Åge Hareide. Foto: Oddmund Lunde
LUNKEN START: Færre enn forventet fulgte TV2\'s fotballstart, med blant andre (fra venstre) Davy Wathne, Mini, Frode Olsen og Åge Hareide. Foto: Oddmund Lunde Vis mer

TV-sendingene i forbindelse med Tippeligaen er et stort produksjonsløft for TV2, og sportsredaktøren legger ikke skjul på at starten bød på en del tekniske problemer.

-  Men det vil alltid ta litt tid å få så store produksjoner opp å stå, sier han.

-  Skyver bort seere

Søndagskvelden bød TV2-seerne på seks timer fotball i strekk. Tall NA24 har hentet inn fra NRK viser at kanalen ikke fikk det forventede oppsvinget i oppslutning i den viktige perioden mellom klokka 19 og 23. Markedsandelen var 32,8 prosent - 1,6 prosent lavere enn gjennomsnittet for de seks forrige søndagene.

Jarle Thalberg frykter at det nå kan bli for mye fotball på TV2, og at seerne velger å gå til andre kanaler.

-  Det er de færreste som vil se fotball hele kvelden. Søndag er en familiedag, og for mange holder det å se hovedkampen, sier han.

Bjørn Taalesen deler ikke frykten, og viser til at sist uke var årsbeste for kanalen med en markedsandel på 31,5 prosent. Han peker på fotballen som den viktigste årsaken.