SATSER FOR FULLT: Lavrans Solli har fått med seg et solid team i jakten på suksess på motorsykkelsetet. Team Daimex Racing består av disse fire(fra venstre): Jul Johansen, Helge Spjeldnes, Lavrans Solli og Syver Anmarkrud. Foto: Privat
SATSER FOR FULLT: Lavrans Solli har fått med seg et solid team i jakten på suksess på motorsykkelsetet. Team Daimex Racing består av disse fire(fra venstre): Jul Johansen, Helge Spjeldnes, Lavrans Solli og Syver Anmarkrud. Foto: PrivatVis mer

Lavrans Solli tar steget fra bassenget til dampende asfalt

Lavrans Sollis drastiske karriereendring

Han var lenge en av Norges mest lovende svømmere. Nå satser Lavrans Solli for fullt på motorsykkelsetet.

(Dagbladet.no): I 2016 kom meldingen om at den daværende 23-åringen droppet satsing mot Rio-OL, og ville ta en pause fra toppidretten. Det ble et ørlite comeback i NM i 2017, før han igjen ga signaler om at han ikke lenger ville konkurrere i bassenget. Sollis karriere har nå tatt en noe uventet retning, og nå satser han for fullt mot roadracing på motorsykkelen. Lisensen tok han i 2017, og nå venter sesongstarten i mai.

- Jeg har funnet noe jeg synes jeg virkelig brenner for og synes er veldig gøy, sier han entusiastisk til Dagbladet.

- Jeg har hatt en veldig bra utvikling siden jeg starta treninga, og blir bedre for hver gang jeg setter meg på sykkelen. Nå i vinter har vi blant annet vært to turer i Spania på treningsleir, noe som har gitt resultater.

Flere sponsorer enn noen gang

26-åringen har det meste lagt til rette for seg før debutsesongen på setet, og lovpriser hvor heldig han har vært.

- Alt ligger til rette nå, og jeg har vært heldig med sponsorer. Faktisk så har jeg flere sponsorer nå enn jeg noen gang hadde som svømmer, forklarer han.

- Jeg har også et team i ryggen bestående av Helge Spjeldnes og Syver Anmarkrud som teamsjef. De gjør at satsing blir mye enklere, sier Solli, som kjører på sykkelen av type Yamaha R6 fra 2008. Teamet han har med seg går under navnet Team Daimex Racing.

- Jeg har også skutt gullfuglen når det kommer til svigerfar. Han er like glad i fart og spenning som meg, og kjører selv, sier han om svigerfar Jul Johansen.

Fordel å være gjennomtrent

LA OPP: Lavrans Solli bestemte seg for å legge opp som svømmer i 2017. Nå er det motorsykkelsetet som gjelder. Foto: NTB/Scanpix
LA OPP: Lavrans Solli bestemte seg for å legge opp som svømmer i 2017. Nå er det motorsykkelsetet som gjelder. Foto: NTB/Scanpix Vis mer

Solli mener det er få, men samtidig viktige likheter mellom det å kjøre i høy hastighet og det å svømme i konkurranser.

- Det psykologiske aspektet ved å være idrettsutøver har jeg nok en del igjen for. Jeg har vært sju ganger i bakken i løpet av det siste halve året, og da er det viktig å heller se på hva som gikk galt og forsøker å lære av det, enn å bli skremt. Jeg prøver hele tiden å bli bedre, og da må man pushe ytterpunktene.

- Du har ikke pådratt deg noen skader i fallene?

- Nei, det har jeg ikke. Jeg merker at det er en fordel å være godt trent, og at kroppen nok tåler sammenstøt bedre. Alt er lagt til rette for at vi skal være trygge på banen, og om man går i bakken er det minimal sjanse for å skade seg. Det er farligere å kjøre på veien, vil jeg si.

Vil kjøre med «de store gutta»

Den tidligere svømmeren har satt seg som mål å «kjøre med de store gutta» i løpet av neste sesong på roadracing-banen. Alt avhenger av årets sesong, og om han klarer å hevde seg.

- Nytt av året er at vi blir delt inn i nye klasser hver helg. Jeg starter i Norges-cupen, men vil gjerne kjøre NM-runder etter hvert. Det avhenger i at jeg kjører fort nok, og ikke blir tatt igjen med en runde og havner i den type situasjoner, sier han lattermildt.

Om han skulle lykkes nasjonalt og ta nok poeng, vil han satse internasjonalt, selv om han ikke har rukket å tenke nøye over saken.

- Det har jeg helt ærlig ikke rukket å tenke på, men det hadde jo vært gøy. Vi får se hvordan denne første sesongen går, for dette er mildt sagt ukjent farvann, fortsetter han.

Håper å gå i null

Da Solli satte svømmekarrieren på vent i 2016, ble økonomi nevnt som en av grunnene. I motorsykkelsirkuset på nasjonalt nivå er det heller ikke veldig store summer å hente, samtidig som at det koster en del mer å drive med motorsykkel enn det koster å drive med svømming.

- Utstyrsmessig er det jo en enorm forskjell. Målet vårt for denne sesongen er å kjøre i null. Det er store summer og vi regner med å måtte bruke opp mot 100 000 norske kroner bare på dekk gjennom sesongen, sier Solli, som samtidig forteller at teamet hans opererer med et budsjett på rundt 150 000 kroner.

Definitivt slutt på svømmekarrieren

Etter å ha tatt en pause fra svømmesatsinga i 2016, satte Solli et endelig karrierepunktum i april i 2017. Det å legge opp som 24-åring forklarer han med at han heller ville bruke tiden på andre ting.

- Det er et kapittel som definitivt er over, forsikrer han.

- Nå har jeg fått meg sivil jobb som finansrådgiver og har ikke lyst til å gå tilbake til svømminga igjen. Jeg var med i svømme-NM i old-boys klassen nå nylig, men det var mest for å si hei til gamle kjente, sier Lavrans Solli.