TOK BLODPRØVE: Fastlege Seyed Hosseini er opprørt over innholdene i e-postene til Petar Vukicevic. Treneren fikk testet en utøver hos Seyed Hosseini i 2002. Foto: Jacques Hvistendahl
TOK BLODPRØVE: Fastlege Seyed Hosseini er opprørt over innholdene i e-postene til Petar Vukicevic. Treneren fikk testet en utøver hos Seyed Hosseini i 2002. Foto: Jacques HvistendahlVis mer

Lege til Dagbladet: - Jeg tok hormonprøve av Petars utøver

Petar Vukicevic fikk testet en kvinnelig utøvers hormonverdier hos familielegen. - Jeg hadde aldri sett kvinnen før, sier fastlege Seyed Hosseini til Dagbladet.

DRØBAK (Dagbladet): Den kjente friidrettstreneren Petar Vukicevic ble i går permittert med øyeblikkelig virkning etter at han overfor Dagbladet innrømmet å ha forhørt seg om veksthormoner og testosteron i e-poster sendt til trenerkompisen Srdjan Djordjevic i Slovenia. E-postutveklsingen fant sted i årene 2001 - 2003.

Siden Dagbladet avslørte saken forrige mandag har Vukicevic konsekvent fastholdt at ekskona har manipulert e-postene i ettertid.

Nå kan Dagbladet avsløre at Vukicevics-familiens egen fastlege gjennomførte en test nøyaktig som beskrevet i de omstridte epostene.

Dagbladet offentliggjorde epostene på lørdag. Sentral informasjon i e-postene samsvarer med opplysninger fra legejournalen til en tidligere norsk sprinter, som ble trent av Petar Vukicevic.

- Hormontest Dagbladet besøkte i går fastlegekontoret til Seyed Hosseini i Drøbak. Inne på kontoret la Dagbladet fram opplysninger om hans tilknytning til Petar Vukicevic. Konfrontert med opplysningene bekreftet Hosseini at Vukicevic tok med en kvinne til hans kontor to ganger. Hosseini var på dette tidspunktet Vukicevic-familiens fastlege. Den aktuelle kvinnen hadde han aldri sett før.

• 7. mars 2002. Det første besøket fant sted. Dagbladet får opplyst at Petar ba om at utøveren måtte utredes for hormonelle spørsmål, og at vedkommende ønsket å ta en blodprøve. Kilder sier at denne blodprøven da var «helt rein».

• Andre besøk skjedde i april 2003. Dagbladet får opplyst at dette bare var for å teste blant annet blodprosent og jernbeholdning.

- Petar sa at hun måtte sjekkes for noen hormonelle spørsmål, og ville ta en sjekk hos meg. Jeg tok blodprøver, som var reine og fine, sier Seyed Hosseini til Dagbladet.

Da Seyed Hosseini i går ble forelagt Dagbladets opplysninger bekreftet han at legebesøket den 7. mars 2002 samsvarer med et legebesøk som står omtalt i e-postene som Dagbladet publiserte på lørdag.

Skriver om legebesøk Både Vukicevic og trenerkollegaen Djordjevic hevder at e-postene er manipulert i ettertid, noe Hosseini ikke tar stilling til. I en e-post sendt fra [email protected] i slutten av mars 2002 - drøyt to uker etter besøket hos Hosseini på legekontoret i Drøbak - står det følgende:

«(...) du kan ikke forestille deg hvor mye som skulle til for å få utført testene du indikerte. Det er så vanskelig å få utført slike her til lands, nesten umulig! Én test er gjennomførbar, men to... Bare for sikkerhets skyld ønsket jeg to ulike leger til å gjennomføre dem, så det tok ekstra tid...

Jeg klarte det til slutt og her er resultatene:

1. Den første testen (før inntak):  
T fri 14,4 pmol/L
S-LH 5 U/L
S-SHBG 180 nmol/L

2. Den andre testen (2,5mg, tre dager pr tiende time):
T fri 14,7 pmol/L
S-LH 13
S-SHBG 169

Den andre testen ble utført cirka seks timer etter at plasteret var fjernet. (...) Hilsen fra Petar»

Føler seg brukt Seyed Hosseini er en av de mest populære fastlegene i Akershus, og driver sin praksis med flott sjøutstikt i Drøbak.

- Nå i ettertid ser jeg at det ikke kan utelukkes at de har tatt den prøven for å se om det var avvik på hormonverdiene, og at de har tenkt at siden jeg ikke var utøverens fastlege, så var det trygt å gjøre det hos meg. Det er logisk å tenke det. Det var en kvinnelig bekjent av ham. Jeg hadde aldri sett kvinnen før, sier Hosseini.

- Dette var helt i begynnelsen da jeg etablerte meg som fastlege, og jeg var fersk og godtroende. Hvis Petar har brukt opplysningene fra hormonprøven til noe av det som det står om i Dagbladet og i disse e-postene, blir jeg sjokkert. Jeg føler meg brukt, og jeg er opprørt over det jeg hører, sier legen til Dagbladet.

- Men alle er uskyldige til det motsatte er bevist, understreker han.

Dagbladet søkte i går Vukicevic' advokat Vidar Strømme, uten hell. Heller ikke utøveren som Hosseini foretok prøvene på besvarte gjentatte anrop fra Dagbladet.

Dagbladet presiserer: I den første versjonen av denne saken sto det «hekkeløper» i første avsnitt. Det riktige skulle være «sprinter».