Legg deg på rygg

Og gli som en kajakk gjennom vannet.

(Dagbladet.no): Mange tenker gjerne at ryggsvømming passer for avslapping og avveksling, og plasker i vei uten verken tanke eller presisjon. Men for å gjøre det riktig, må man trene, som ved alle andre svømmearter.

I denne episoden går Anne-Mari Gulbrandsen (23) gjennom grunnleggende prinsipper for ryggsvømmingen. Først skal du få lære hva slags leie kroppen skal ligge i, og hvordan du bruker beina.

Fordelen med ryggsvømming er at du slipper å streve med pustingen, siden hodet er over vann.

Ryggsvømming er en svømmeart som minner om crawlsvømming på den måten at kroppen skal holde en rett linje og rotere gjennom vannet.

- Skuldrene skal være buet fremover og brystet sunket litt inn. Det gir bedre skyv i vannet, akkurat som en kajakk som glir gjennom vannet. Det er akkurat det samme prinsippet vi er ute etter, sier Anne-Mari.

Ryggsvømming er den tredje og siste svømmearten vi gjennomgår i Svømmeskolen. Videoprosjektet er et samarbeid mellom DagbladetTV og Norges svømmeforbund, som kjører mosjonskampanjen «Svøm deg til Island» akkurat nå. Er du mer interessert i å lære brystsvømming eller crawl, kan du velge blant tidligere episoder her.