- Liker ikke annonser som dette

I en helsides annonse i siste utgave av bladet Skisport bruker Skiforbundet Bjørn Dæhlie som reklamefigur for vitamin- og mineraltilskuddet Victell. - Annonsen burde ikke stått på trykk, mener Norges antidopingsjef Rune Andersen. Og Bjørn Dæhlie er selv også skeptisk.

Allerede for tre år siden vedtok styret i Idrettsforbundet en anbefaling hvor de råder særforbundene til ikke å bruke sine fremste utøvere i reklamekampanjer for kosttilskudd. Likevel er både Bjørn Dæhlie og resten av langrennslandslaget brukt i annonseringen av produktet Victell Elite - som har vært en av Skiforbundets sponsorer de siste åtte årene.

Pillekultur

- Budskapet i denne annonsen er med på å fremme en pillekultur som sier at man behøver noe ekstra for å prestere. Det gir et galt signal, sier Rune Andersen til Dagbladet. Andersen presiserer at det ikke er noe ulovlig med tilskuddet Dæhlie reklamerer for. Det er prinsippet med å reklamere for disse produktene han er skeptisk til. Det er Victells avtale med Skiforbundet som gir dem anledning til å bruke Bjørn Dæhlie og de andre skigutta i sin annonse.

- Må være klar

Overfor produsenten av Victell har Dæhlie krevd at de i reklamen presiserer at dette tilskuddet bare er bra som et supplement til godt og sunt kosthold.

- Er det uproblematisk for deg å figurere i en slik annonse?

- Tja, jeg tror det er veldig viktig å kommunisere slik at folk er klar over at det ikke er Victell eller noe annet kosttilskudd som har gjort meg eller andre til gode skiløpere. «Varsomplakaten» må være til stede. Og det kommer vel også klart fram i denne annonsen.

Tause ledere

Idrettspresident Kjell O. Kran er svært forsiktig med å kommentere annonsen.

- Jeg kan si at jeg intuitivt ikke liker den, men jeg har ingen myndighet til å gå inn og stoppe Skiforbundet fra å bruke en slik annonse, sier Kran til Dagbladet.

- Men er det prinsipielt rett av idretten å bruke Bjørn Dæhlie som frontfigur i en reklame for kosttilskudd?

- Ja, det er greit hvis dette kosttilskuddet er greit. Vi kan ikke lage et regelverk som forbyr vitaminer og mineraler. Men det er ikke greit hvis en slik annonse fører til at småunger begynner å spise dette i stedet for vanlig mat, sier Kran.

Tause ledere

På antidopingkonferansen i Oslo i går ettermiddag, ville verken Johann Olav Koss eller kulturminister Ellen Horn overfor Dagbladet kommentere det prinsipielle ved bruken av Dæhlie i kosttilskuddreklame. PS! Bjørn Dæhlie er med på Olympiatoppens arbeid med å kategorisere hvilke kosttilskuddtyper som kan godkjennes for bruk.

SKEPTISK: Idrettspresident Kjell O. Kran legger ikke skjul på at han er skeptisk til reklame for kosttilskudd med norske skitopper. - Jeg liker det ikke, sier han til Dagbladet.