KAN HAVNE I FORD: Dersom Volkswagen henter Petter Solberg som sin førstefører, ligger veien åpen for Mads Østberg i stallen til Ford. Foto: AFP PHOTO/JONATHAN NACKSTRAND
KAN HAVNE I FORD: Dersom Volkswagen henter Petter Solberg som sin førstefører, ligger veien åpen for Mads Østberg i stallen til Ford. Foto: AFP PHOTO/JONATHAN NACKSTRANDVis mer

Lille Norge i ferd med å bli en rallystormakt

Mot norsk fabrikkboom i rally-VM.

Lille Norge er i ferd med å bli en rallystormakt. Petter Solberg (37), Mads Østberg (24) og Andreas Mikkelsen (22) blir trolig betalte fabrikkførere neste år.

Mikkelsen er allerede inne i Volkswagens nysatsing i rally-VM, og trolig vil det unge stortalentet debutere for sin kommende arbeidsgiver allerede denne sesongen.

Forrige sesongs IRC-mester er trolig det største rallytalentet av dem alle. Mikkelsen er godt i gang med å forsvare IRC-tittelen med seier og annenplass hittil.

- Mikkelsen bygger opp karrieren sin på en veldig intelligent måte med å kjøre den mindre profilerte IRC-serien i forholdsvis ro og mak. Han har det som skal til for å nå helt til topps også i rally-VM, slår Petter Solberg fast overfor NTB.

Toppfart
Petter Solberg eller stallkamerat Jari-Matti Latvala (27) er ønsket som VWs førstefører, og det kan åpne døren for Mads Østberg i Ford. Privatføreren i Adapta-teamet vant forrige VM-runde i Portugal.

- Å bli fabrikkfører er helt klart et mål for neste år. Jeg tror ikke seieren i Portugal blir avgjørende i så måte. Det handler mer om jevnhet, å være med helt der oppe gang på gang. Jeg har to plasseringer på seierspallen og en fjerdeplass så langt i sesongen, sier Mads Østberg til NTB.

Fortsatt har stabile Østberg til gode å vise at han også har toppfarten inne. Bare tre fartsprøveseirer i år av 83 mulige er i minste laget.

Latvala (Ford) har vunnet 21 fartsprøver denne sesongen, Petter Solberg (Ford) og Sebastien Loeb (Citroën) 17 hver, Mikko Hirvonen (Citroën) 10 og Daniel Sordo (Mini) 9.

Flere team
Også Toyota skal være i gang med å teste foran neste VM-sesong. Det betyr at Japan igjen kaster seg inn i rallysirkuset. Fabrikken dominerte på begynnelsen av 1990-tallet med Carlos Sainz (1992), Juha Kankkunen (1993) og Didier Auriol (1994) som verdensmestere.

Sistnevnte sto for Toyotas siste VM-rundeseier i 1999.

Siden tok Toyota-deleier Subaru over rallysatsingen og hjalp Colin McRae (1995), Richard Burns (2001) og Petter Solberg (2003) til VM-gull.

IRC-serien fortsetter i Irland kommende helg. Neste VM-runde finner sted i Argentina siste helg i april.

(NTB)