TREN HELLER GAMMELDAGS:  Maksimal styrketrening var til liten ekstra hjelp for Norges beste juniorløpere. En ny studie ødelegger myten om at det også er viktig å dra på i styrkerommet for å få god utholdenhet. FOTO: AFP / Jonathan Nackstad.
TREN HELLER GAMMELDAGS: Maksimal styrketrening var til liten ekstra hjelp for Norges beste juniorløpere. En ny studie ødelegger myten om at det også er viktig å dra på i styrkerommet for å få god utholdenhet. FOTO: AFP / Jonathan Nackstad.Vis mer

Lite å hente i styrkerommet

Ny studie viser at tunge løft nesten er uten effekt på farta i sporet.

EN MYTE i det store norske treningsmiljøet ble utfordret på Idrettshøgskolen i går. Der la masterstudenten Øyvind Skattebo fram en studie av effekten av maksimal styrketrening på prestasjonen i langrenn:

•• Den var tilnærmet lik null.

To økter med 30 minutter røff styrketrening pr. uke gjorde deltakerne langt sterkere enn kontrollgruppa som bare trente som gode langrennsløpere flest. Men denne økte styrken hjalp ingen ting på farta på skiene.

RESULTATET av studien var såpass overbevisende at den lett aldrende skistjernen Kristen Skjedal jublet:

- Yes! Kom dere ut i skog og mark, gliste Skjeldal som selv gjør akkurat det såpass ofte at 46-åringen kom i mål foran 120 betraktelig yngre konkurrenter i 5-mila i NM sist helg.

I går var han på dette prestasjonsseminaret på NIH som lærer på skilinja på Voss videregående. Det er nettopp kunnskap for det brede norske langrennsmiljøet denne forskingen dreier seg om.

Da gir det mening å utfordre noen myter.

DENNE studien ble gjennomført med en gruppe av Norges beste juniorløpere. Sist høst fikk disse løperne i samråd med trenerne sine fritt velge om de ville være med på den ekstra styrketreningen til dette forsøket eller utgjøre kontrollgruppa. Begge gruppene hadde utøvere som i løpet av vinteren kvalifiserte seg for junior-VM.

Det er naturlig ut fra den minimale forskjellen som disse to oppleggene ga i konkurranselike tester:

•• Løperne som hadde jobbet ekstra med maksimal styrke, fikk ingen merkbar framgang hverken i staking, sprint eller spurt etter lang konkurransetid.

Resultatene var så tydelige at de kommer til å få stor betydning for trening over hele landet. Eller som Skattebo lett ironisk uttrykte det:

- Er du Birken-løper med fire økter pr. uke, så er det ingen grunn til at to av dem skal bestå av maks styrketrening.

TROEN på at maks styrketrening hjelper godt på utholdenheten, har vært ganske utbredt også blant mosjonister. Noen eldre undersøkelser har også indikert en viss sammenheng:

- Jeg tror mye av den framgangen enkelte føler på utholdenheten etter å ha drevet med maksimal styrketrening, rett og slett skyldes at de trener mer. Denne framgangen kunne like gjerne kommet ved å bruke tida i styrketreningsrommet til annen type trening, sa Skattebo.

SAMTIDIG er det viktig å få med seg at denne undersøkelsen ikke gjelder vanlig stabiliserende styrketrening. Den treningen er nødvendig for å oppnå nok styrke til å gå teknisk riktig på ski lengst mulig:

•• Spørsmålet gjelder hvorvidt den maksimale styrketreningen har effekt for å løfte resultatene av all den vanlige kondisjons -eller utholdenhetstreningen.

Her gikk for eksempel de norske skisprinterne før den siste OL-sesongen klart ned på de tunge vektøktene i treningsstudio til fordel for mer tradisjonell utholdenhetstrening. Resultatet ble som kjent strålende med OL-gull til Ola Vigen Hattestad og dobbeltseier i verdenscupen for ham og Eirik Brandsdal.

DA var det kanskje ikke så rart at Brandsdal selv satt som tilhører på seminaret, i håp om å få mer kunnskap om å trene riktigere.

For de som vil gå fortest mulig på ski, kommer denne studien sannsynligvis til å bety enda mindre konsentrasjon om øvelser som ikke er direkte overførbare til hvordan de konkurrerer.