SKIFTET SLAGORD: Fenway Sports Group, med John W. Henry (t.h.) i spissen, forandret på slagordet som lå ut på nettsiden deres. Foto: NTB Scanpix
SKIFTET SLAGORD: Fenway Sports Group, med John W. Henry (t.h.) i spissen, forandret på slagordet som lå ut på nettsiden deres. Foto: NTB ScanpixVis mer

Liverpool-eierne fikk plutselig kalde føtter etter negativ omtale

Det spørs om det opprinnelige slagordet hadde blitt godt mottatt.

(Dagbladet): Engelske medier, blant andre, The Telegraph, meldte i dag at Liverpool-eierne i Fenway Sports Group (FSG) ser på fansen som kunder. Og de var ikke redde for å formidle det heller.

På hjemmesiden til FSG lå nemlig følgende slagord:

«Transforming fans into customers», som betyr å gjøre fans om til kunder.

Slagordet ligger under emnet «portfolio», og står skrevet til en artikkel der FSG skryter av Liverpools historie, som strekker helt tilbake til 1892.

«Liverpool er en av de mest kjente og respekterte klubbene i sportsverden», står det blant annet.

Gjorde om meldingen Men etter at engelske medier informerte om slagordet, og spurte seg hva Liverpool-supportere ville tenke om ordbruken, har pipa fått en helt annen lyd.

«Transforming consumers into fans» (gjøre forbrukere om til fans) står det nå i stedet. Den negative ordlyden er gjort om til noe positivt.

Det betyr at FSGs markedsansvarlige sannsynligvis skjønte hva som ville skje dersom den opprinnelige meldingen spredte seg til Liverpool-supportere, og reagerte deretter.

Det spørs om den røde fanskaren tar like lett på at FSG forandret slagordet for å bedre inntrykket.

Det ble først spekulert i om den første meldingen var fotoshoppet, men et dykk i arkivet viser at den opprinnelige meldingen var oppført på FSGs hjemmeside juni i fjor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Betent forhold Det har allerede oppstått et lite betent forhold mellom Liverpool-fansen og eierne fra USA. Liverpool-fansen raser etter at klubben har varslet massiv økning i billettprisene neste sesong. En enkeltbillett vil koste 77 pund og et sesongkort vil koste 1000 pund.

Supportergruppen «Spion Kop 1906» ber derfor Liverpool-fansen om å forlate Anfield etter 77 minutters spill mot Sunderland førstkommende lørdag.

Supportergruppen «Spirit of Shankly» stiller seg også bak protesten. De har tidligere protestert mot dyre billettpriser i sentrum av Liverpool.

- Dessverre handler avgjørelsen til eierne bare om økonomi uten mulighet for kompromiss, sier en talsmann for Liverpools supporterkomité.

Det ville derfor ikke passet med en melding utad at FSG ser på Liverpool-fansen som kunder.

Supportergrupper over hele England har sett seg lei på de dyre billettprisene. Foreløpig ser det ut til at de taler for døve ører.

Sportsinvesteringsselskapet FSG eier også baseball-laget Boston Red Sox. Hovedeier i selskapet er John W. Henry.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram