Liverpool kan få øl-stadion

USA-eiere vurderer navnesalg.

(Dagbladet.no): Jubelen er stor i Liverpool etter salget av storklubben til amerikanerne George Gillett og Tom Hicks, med en investering på hele 5,8 milliarder kroner.

Det spørs om fansen er like fornøyde med spekulasjoner om at Liverpools nye hjemmebane kan få et sponsornavn.

En av Storbritannias største bookmakere William Hill har gjort Liverpools trøyesponsor, bryggeriet Carlsberg, til en av favorittene til å gi navn til rødtrøyenes nye hjem i Stanley Park.

- Du kan si at at Carlsberg gjerne vil gjøre hjemmebanen til «trolig det beste stadionet i verden», men det er en annen sak om trøyesponsoren har råd til det, sier en bookmakertalsmann.

2,6 av USA-milliardene skal gå til et nytt hjem. Inntekter fra et sponsornavn kan gode å ha når amerikanerne skal gjøre Liverpool til et topplag igjen.

I går gjorde Gillett og Hicks det klart at Liverpool skal konkurrere med Manchester United og Chelsea, men ikke nødvendigvis i pengebruk.

- Hvis navnerettighetene er verd én stor spiller hvert år på overgangsmarkedet, så må vi se på det som et seriøst alternativ, sier Gillett.

Han og Hicks beroliger supporterne med at de har kjøpt Liverpool for å oppleve suksess, ikke for å bli enda rikere.

SNART HISTORIE: Byggingen av Liverpools nye stadion skal starte i løpet av 60 dager og skal ha en kapasitet på 60 000 tilskuere. Her er Hicks og Gillett på gode, gamle Anfield. Foto: Scanpix/Reuters
SNART HISTORIE: Byggingen av Liverpools nye stadion skal starte i løpet av 60 dager og skal ha en kapasitet på 60 000 tilskuere. Her er Hicks og Gillett på gode, gamle Anfield. Foto: Scanpix/Reuters Vis mer

- Dette handler ikke om penger. Dette handler om lidenskap og om å vinne ting, sier Gillett.

• Din kommentar: Nye Anfield, Stanley Park-stadion eller Carlsberg Arena?

PRESENTERT I GÅR: Gillett og Hicks sa alle de riktige tingene på pressekonferansen i går.