Loebet er ikke over

Petter Solberg ligger 30 poeng bak Sébastien Loeb før Rally Storbritannia starter i morgen, med fem VM-runder igjen. Umulig å vinne? Ikke helt.

I fjor «stjal» Subaru-føreren VM-tittelen rett foran forhjulet på franskmannen i nettopp Wales. Før det siste rallyet ledet Loeb med ett fattig poeng. Men med en fantastisk Solberg-seier og 2. plass til Loeb, vant nordmannen tittelen med knappest mulig margin.

I år er Solberg i alvorlig poengnød. Citroën-fører Loeb har vært helt suveren med hele fem enkeltseirer, tre andreplasser og bare ett brutt løp (Mexico). Samtidig har Petter Solberg gjort flere skjebnesvangre feil enn franskmannen. I Monte Carlo (7. plass), Finland (brøt) og Tyskland (brøt) må Spydeberg-føreren sjøl ta ansvar for at det ikke ble flere poeng. Mens i Mexico (4. plass), Kypros (4. plass), Tyrkia (3. plass) og Argentina (brøt) var det hovedsakelig mekaniske problemer som hindret nordmannen å redusere forspranget.

Dagbladet har sett på hva som må skje for at Petter Solberg (29) nok en gang skal snyte Loeb (30) for hans første VM-tittel:

Petter Solberg

Petter Solberg har 54 poeng i dag.  Solberg må vinne minst tre av de siste fem rallyene. Sjansene er klart størst i Storbritannia, Italia og Australia. Men husk at Petter vant på våt asfalt på Korsika i fjor.  Nordmannen har tradisjonelt slitt på asfalt. Mye skyldes Pirelli-dekkene som ikke er topp klasse på tørr asfalt. Men blir det regnvær i Spania og på Korsika, er sjansene gode. Må score minst 14 poeng på de to rundene. Dvs. minst en 2. plass og en 3. plass.  Nordmannen har vunnet flest fartsprøver av alle førerne denne sesongen. Og er kapabel til å greie sin del av jobben.

Petters totale poengsum: 100 poeng

Sébastien Loeb

Loeb har 84 poeng i dag. Loeb MÅ bryte minst to av rallyene. Sjansene for at Loeb jobber som mekaniker neste år, er større enn at han ikke sikrer VM-seieren hvis han fullfører de siste fem rundene. Det som taler imot et slikt scenario, er selvsagt at Loeb kjører bedre og er langt sikrere enn i fjor, teamet tar ikke unødvendige sjanser (Citroën har fabrikkmesterskapet i lomma) og at bilen har vært svært driftssikker.  For Petters del er det best om asfaltspesialisten Loeb ryker i Spania og på Korsika, der han har størst sjanse til å distansere Petter.  I forhold til Dagbladets «Solberg-skjema» må da Loeb ikke ta mer enn 16 poeng på de siste tre løpene. Da vinner Petter på flere enkeltseirer. Loeb har fem i dag. Petter har tre, og får dermed totalt seks hvis han vinner dem han må. 16 poeng på tre løp betyr at Loeb må avslutte sesongen med to brutte løp og et snitt på cirka 4. plass (15 poeng) på de tre andre gjenværende. For Loeb er faren at han safer for mye - som i Finland (4. plass) der han ble «reddet» av at mange av konkurrentene måtte bryte. Rutinen hans er et annet spørsmål.  Sébastien Loeb må altså gjennom en kraftig formsvikt for at tittelen skal glippe. Hvis det utrolige skjer, er i alle fall én ting sikkert: Han får nok alltid en jobb som taxisjåfør.

Loebs totale poengsum: 99 poeng

SÅÅÅ STOR MULIGHET: Petter Solberg må levere solid kjøring for å ha mulighet til å innhente franske Sébastien Loeb i sammendraget. Bare uhell kan hindre Loeb i å ta sitt første verdensmesterskap.