KRITISERTE PRESSEN: Landslagssjef Vidar Løfshus. Her på Sjusjøen. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
KRITISERTE PRESSEN: Landslagssjef Vidar Løfshus. Her på Sjusjøen. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixVis mer

Løfshus ga pressen skylden for Johaug-saken. Nå beklager han

Hevdet at press fra media førte til at Johaug testet positivt på clostebol.

(Dagbladet): Etter å ha blitt solbrent i fjor sommer, testet Therese Johaug positivt på stoffet clostebol.

Årsaken var kremen Trofodermin. Tuben ble kjøpt inn av daværende landslagslege Fredrik S. Bendiksen.

Siden den gang har Bendiksen fratrådt stillingen sin, mens Johaug fikk en 13 måneders utestengelse.

- En tsunami

Tidligere i dag siterte TV2 landslagssjef Vidar Løfshus på at den positive dopingtesten var pressens feil. Her viste han til mediepresset skilandslaget fikk i etterkant av dommen mot Martin Johnsrud Sundby.

- Saken som kom fra en viss TV-kanal om medisinering i norsk langrenn, den viste seg å falle på sin egen urimelighet. Når da resten av media henger seg på, og lager en tsunami mot norsk langrenn på akkurat det fagområdet, da blir det tøft å stå imot, sa Løfshus overfor TV2.

Trekker tilbake

Dette er en uttalelse han nå trekker tilbake. I en pressemelding skriver Skiforbundet følgende:

«Landslagssjef Vidar Løfshus beklager uttalelser om at media var medansvarlig for at Therese Johaug brøt antidopingreglene.

I intervjuer der Løfshus ønsket å forklare at et høyt medietrykk stresset langrennsorganisasjonen, på en måte som bidro til at det ble gjort en feil, kom det uttalelser som etterlater et inntrykk av at media er medansvarlige for Johaug- saken.

- Det er media selvsagt ikke, sier Løfshus og beklager at dette ble feil fremstilt.»