Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

London-OL ble tidenes amerikanske TV-fest

NBC med nesten 220 millioner seere på 17 dager.

POPULÆR GULLJAKT: Kobe Bryant og de amerikanske basketballstjernenes gulljakt i London har bidratt til et rekord-OL for rettighetshaver NBC. Foto: Mike Segar / REUTERS / NTB Scanpix
POPULÆR GULLJAKT: Kobe Bryant og de amerikanske basketballstjernenes gulljakt i London har bidratt til et rekord-OL for rettighetshaver NBC. Foto: Mike Segar / REUTERS / NTB Scanpix Vis mer

Med 219,4 millioner seere på 17 dager ble London-OL den mest sette TV-hendelsen i USAs historie.

Det viser ferske tall fra rettighetshaver NBC. TV-publikummet slo den forrige rekorden på 215 millioner seere fra Beijing-OL i 2008.

Resultatet rettferdiggjorde, iallfall økonomisk, kanalens kontroversielle beslutning om å sende flere av de mest populære OL-øvelsene i reprise i beste sendetid, framfor å vise dem direkte på TV.

Ifølge tallene fra NBC hadde de «forsinkede» sendingene på kveldstid et gjennomsnitt på 31,1 millioner seere. Til sammenligning var det 31 millioner amerikanere som fulgte avslutningsseremonien direkte.

TV-giganten har betalt 26 milliarder kroner (4,4 mrd. dollar) for rettighetene til å sende OL til og med 2020. Og med den gode seeroppslutningen er det faktisk mulig at NBC kan gjøre fortjeneste på London-OL.

- Med disse seertallene og økt salg går vi i det minste i null. Det er en liten sjanse for at vi kan tjene litt penger. Det vet vi i løpet av de nærmeste ukene, uttalte formannen for NBCs sportsgruppe, Mark Lazarus.

Ofte har OL i seg selv vært et tapsprosjekt for amerikanske kringkastere. Samtidig har TV-kanalene merket økt oppslutning fordi de har fått fremme sitt øvrige programtilbud for OL-seerne.

(NTB)

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media