AVGJORDE: 17-åringen Fredrik Haugen avgjorde for Løv-Ham mot Start. Foto: Tor Erik Schrøder / SCANPIX
AVGJORDE: 17-åringen Fredrik Haugen avgjorde for Løv-Ham mot Start. Foto: Tor Erik Schrøder / SCANPIXVis mer

- Løv-Hams straffe var ikke ulovlig

Fredrik (17) flyttet frem i straffekøen.

|||

Straffedramatikken i Kristiansand fortsetter. Straffe nummer 30 - den avgjørende straffen til 17-åringen Fredrik Haugen - ble tidligere i dag omtalt som ureglementær.

Unggutten ba selv om å bli flyttet fram i køen da andre runde i straffesparkkonkurransen startet.

Men dette skal ikke ha vært et brudd på reglementet, skriver fvn.no.

«Hvis begge lag, etter å ha tatt fem spark hver, har scoret like mange mål, fortsetter de å ta en og en straffe i samme rekkefølge inntil det ene laget har scoret ett mål mer enn motstanderen på like mange spark,» står det i NFFs reglement.

- Vi har ikke lagt inn protest. Om vi gjør noe i denne saken må vi i tilfelle diskutere, sier sportslig administrativ leder i Start, Rune Jakobsen.

Løv-Ham bekreftet torsdag at de med viten og vilje flyttet unggutten fram i straffekøen. Haugen tok straffe nummer 10 og 15 for bergenserne.

- Han ba om å bli flyttet fram i køen, sier Løv-Ham-trener Trond Amundsen etter cupdramaet. 

Dommer Ken Henry Johnsen sier at det ikke er snakk om regelbrudd eller juks.

- Fram til hver spiller har tatt et straffespark må dette skje i en bestemt rekkefølge. Etter at alle har tatt straffe kan man rokkere og flytte på rekkefølgen slik man ønsker, sier Johnsen.


(NTB)