OVERRASKET: Aksel Lund Svindal sier at han ikke var klar over at Telenor-reklamen gikk på TV før han så den selv etter å ha returnert fra Italia og Østerrike i forrige uke. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet. Faksimile: Telenor
OVERRASKET: Aksel Lund Svindal sier at han ikke var klar over at Telenor-reklamen gikk på TV før han så den selv etter å ha returnert fra Italia og Østerrike i forrige uke. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet. Faksimile: TelenorVis mer

Lund Svindal visste ikke om reklamefilmen før han «kom hjem og skrudde på TV-en»

- Ikke klar over det.

(Dagbladet): I sommer har Telenor kjørt en kampanje med alpintlandslagets Henrik Kristoffersen, Kjetil Jansrud og Aksel Lund Svindal, hvor de tre alpinistene framstår som en familie.

Reklamen er for ungdomsabonnementet U21, og er en vri på nettfenomenet «Awkward Family Photos» (ekstern lenke).

Lund Svindal sier til Dagbladet at han ikke visste at akkurat «U21»-reklamen gikk på TV før han kom hjem fra Østerrike og Italia. Han kjente med andre ord ikke til omfanget kampanjen hadde fått.

- Jeg var ikke klar over at den delen av kampanjen blitt reklamefilm på TV før forrige mandag. Jeg kom vel hjem fra skikjøring i Italia og Østerrike, og skrudde på TV-en om kvelden, sier han.

- Gøy Han forteller videre at den biten av kampanjen i utgangspunktet var tenkt som reklameplakater, eller såkalte «boards», og nett-tv, men at responsen var såpass god at de ville utvide.

- Vi laget også en sånn «bakom»-film. Så tok de den og gjorde reklame av den, sier han.

Han understreker samtidig at det har var artig å lage filmen.

Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor Norge, sier til Dagbladet at de sitter med det samme inntrykket.

- Det har vært veldig inspirerende for oss å samarbeide med Aksel Lund Svindal og de andre alpingutta. Vi oppfatter at det har vært gøy også for dem, og hele konseptet og materialet har selvfølgelig vært til godkjenning hos dem, sier Krokan.

- De er knallgode Krokan forteller samtidig at det hele tiden var meningen at deler av kampanjen skulle på TV, men ikke alt.

-  De første filmene for abonnementet U21 var planlagt for web-TV, men så fungerte de så godt at vi tok dem ut på TV også. De nye filmene til skolestartkampanjen var planlagt for TV fra start. Det er riktig at kampanjen er blitt utvidet fordi konseptet var så vellykket. Dette takket være alpingutta, de er knallgode også utenfor løypa.

John Olav Evans, markeds- og sponsorsjef i Skiforbundet alpint, bekrefter også overfor Dagbladet at kampanjen ble utvidet etter at de så den gode responsen.

- Det startet litt i det mindre, men så tok det av. Jeg tror alle, Aksel inkludert, synes det er veldig artig, sier han.

- Gleder meg Lund Svindal og resten av alpinlandslaget skal nå på en fem uker lang samling i Argentina hvor formen skal finpusses før sesongen starter. Han ser fram til å komme igang.

- Ja, nå gleder jeg meg. Det er jo fire uker med hardkjør, så man må tenke på at man ikke skal kjøre seg helt i kjellern allede første uka. Samtidig er det utendørsidrett vi driver med, så vi må bruke de dagene vi får med finvær.

Han forteller også at grunnet snømangel andre steder, er det flere nasjoner som har lagt sesongoppkjøringen til samme sted i år.

- Det har pleid å være oss, franskmennene og italienerne, men jeg har hørt at vi blir flere i år. I alle fall amerikanerne. Det betyr vel at vi kommer til å følge litt mer med på hva de andre foretar seg, men ikke noe mer enn det, sier han.