VANSKELIG DAG: Geraint Thomas må være forberedt på mange angrep på hans gule trøye på den 17. etappen i årets Tour de France. ,Foto: REUTERS/Stephane Mahe
VANSKELIG DAG: Geraint Thomas må være forberedt på mange angrep på hans gule trøye på den 17. etappen i årets Tour de France. ,Foto: REUTERS/Stephane MaheVis mer

Tour de France:

– Må behandle det som en tempoetappe

65 kilometer, tre fjell og et nytt startsystem - den 17. etappen er noe helt utenom det normale.

(procycling.no): Da årets Tour de France-løype ble presentert i oktober i fjor, var den 17. etappen det som virkelig vakte oppsikt. De siste årene har det blitt en økende trend i de store rittene med korte og intensive fjelletapper, som innbyr til offensiv kjøring fra start av.

Det har man virkelig fått med den 65 (!) kilometer korte etappen fra Bagnères-de-Luchon og med målgang på toppen av Col du Portet - den tøffeste bakken i årets tour.

En etappe som virkelig presser grensene for hva som er mulig i et slikt etapperitt, hvor utholdenhet fremdeles skal ha en sentral rolle.

– Å krydre det med noe mer ukjent appellerte veldig til oss. Dette vil være en ekstremt intens etappe, og ganske sammenlignbart med kreftene man legger ned på en tempoetappe, sier Thierry Gouvenou, mannen som planlegger Tour de France-løypa, ifølge Velonews.

Knallhard start

Også sammenlagtleder Geraint Thomas drar noen av de samme parallellene.

– Du må behandle etappen som en tempoetappe. På en tempo ville du ikke ønsket å gå for hardt ut, sier Sky-rytteren til Velonews.com.

For allerede ut fra start blir det tøft. Rytterne starter umiddelbart (og det uten en nøytral sone) på klatringen opp til Montée de Peyragudes (14,9 kilometer à 6,7 prosent).

Artikkelen fortsetter under annonsen

På start stiller rytterne i den etter hvert mye omtale "grid-starten", hvor de ti beste stiller seg i to pilformasjoner, slik man er vant til å se fra motorsport. Bakover stiller man seg opp i grupper ut ifra hvor man er plassert i sammendraget.

– Jeg tror det vil komme noen angrep, men jeg vet ikke om "grid-starten" vil påvirke rittet så mye, sier Thomas til Cycling Weekly.

– Hvis noen av rytterne som er topp ti angriper, vil det være et modig trekk, sier han, og legger til at Sky uansett vil gjøre sitt for å kjøre smart.

En tur ut i det ukjente

Dermed vil det være opp til andre å ta risikoen veldig tidlig på etappen, slik vi for eksempel så Steven Kruijswijk (Team LottoNL-Jumbo) da han gikk solo på den 12. etappen til Alpe d'Huez og lenge var den virtuelle lederen - før han til slutt ble hentet inn av Sky-toget like før mål.

Etter at man kommer seg over toppen av dagens første stigning, bærer det nedover i en snau mil, med noen flate kilometere i bunn av dalen, før det igjen stiger oppover. Da er det Col de Val Louron-Azet (7,4 kilometer à 8,3 prosent) som venter rytterne.

Derfra er det på ny en (kjærkommen) utforkjøring for rytterne ned mot den siste utfordringen, brutale Col du Portet. Med sine 16 kilometere à 8,7 prosent er den på papiret like tøff som Mont Ventoux (16 kilometer à 8,9 prosent) og gjør at man fordelt på 65 kilometere har 38,3 kilometer med klatring og forsering av over 3300 høydemetere.

Da er det faktisk første gang Tour de France besøker stigningen, som har den høyeste toppen i årets tour med sine 2215 meter over havet.

– Ingen har syklet en fjelletappe på 65 kilometer tidligere, så ingen vet hva som kommer til å skje. Jeg tror vi får se aggressiv kjøring. Det kommer til å bli en avgjørende etappe, sier Dan Martin til Cyclingnews.com.

– På den siste stigningen kan alt skje. Det er mye klatring før vi kommer dit, og rittet i seg selv har vært veldig hardt så langt. Vi (Thomas og Froome) havner muligens sammen og må jakte eller så er vi sammen i front. Det kan bli store avstander, men det viktigste er at jeg og Froome ikke begynner å kjøre mot hverandre, sier Geraint Thomas.

Les mer: – Han er blant de rytterne som trener aller mest. Det er jeg sikker på

Spurterne må kjempe mot tidsfristen

Så langt i årets Tour de France har en rekke av de største spurterne måttet gi seg på fjelletappene etter å ha blitt hektet av, og de gjenværende spurterne må igjen virkelig kjempe for å holde seg innenfor på onsdagens etappe.

Tidsfristen vil der være 25 prosent av vinnertida, som er forventet å være rundt to og en halv time. Tidsfristen vil i så fall være på 37 minutter og 30 sekunder. Det på en etappe hvor rundt to timer vil bestå av fjellklatring, mens den resterende halvtimen vil gå bli unnagjort i lettkjørt terreng.

Dermed kan Alexander Kristoff & co ta seg råd til å tape rundt snaut ett minutt på hver av de 38,3 kilometerne med klatring.

En som nok allerede gruer seg er Arnaud Démare, en av Kristoffs største konkurrenter, som sliten og alene kjempet seg innenfor tidsfristen i går, ti minutter bak nærmeste rytter.

Du kan følge hele etappen direkte i livesenteret vårt - www.procycling.no/tdf! Etappestart er 15.15.