- Må være forberedt på at noen kan dø

Gjermund Frostad klar for Rally Dakar.

(Dagbladet.no): 5. januar legger han ut på en nesten 10.000 km lang tur i Rally Dakar. Sykkelen er klar, utstyret er klart og Gjermund selv er klar.

- Det er viktig å vite at alle forberedelsene man har gjort er riktige. Det føles bra nå, sier han. 

Topp 3

Han kjører en 450 kubikk motorsykkel, og sikter mot en topplassering i sin klasse.

- Jeg håper på en plassering blant de tre beste i min klasse, og blant de 15 beste totalt. Det tror jeg er et realistisk mål, sier den sindige drammenskaren.

Løpet starter i Lisboa om morgenen den 5. januar. Apparatet rundt er enormt. Omkring en million mennesker kommer til å se på, og hver dag skal arrangørene flytte 2500 mennesker; deltakere, mekanikere, sponsorer og annet servicepersonell.

Dette er store saker. Løpet gikk tidligere fra Paris til Dakar, men i fjor ble startpunktet flyttet til Lisboa.


Dødsfall underveis 

Gjermund vet at det ikke er riskofritt.

- Man må være forberedt på alt, man vet ikke hva som kommer rundt neste sving.

Han er også mentalt forberedt på at han møter døde kolleger underveis.

- Ja, det har jo skjedd før. Det er spesielt når du ser en som ligger i veikanten og skjønner at personen må være død. Det må man være forberedt på.

39-åringen er profesjonell motorsykkelkjører og har vært i gamet i 20 år. Det mener han er en fordel i denne sammenheng.

- Jeg har jo kjørt aktivt motorsykkel siden 1987, så det begynner å bli noen år. For å være med på Rally Dakar trenger man også noen år på baken. Jeg føler meg veldig trygg på det jeg driver med, sier Gjermund. 

Får hjelp av sykkelhelt

Med seg på laget har han også tidligere sykkelproff Dag Otto Lauritzen. Han skal hjelpe Gjermund å holde motet og motivasjonen oppe.

Lauritzen er valgt fordi han har erfaring fra ekstremsport og etappeløp. Han har kjørt Tour de France åtte ganger og burde vite hva han snakker om.

- Jeg tror jeg kan bidra med erfaringen min. I likhet med Tour de France er dette et etappeløp, og da er de små detaljene utrolig viktige. Nok hvile, hva du spiser og hvordan du spiser kan være avgjørende, og det må man tenke på fra dag en. I tillegg skal jeg være der som en mental støtte, forklarer Lauritzen.

- Hva sier du til ham hvis han ringer deg og er i ferd med å gi opp?
- Jeg skal nok klare å få pratet ham tilbake, jeg har ganske god erfaring med det. Jeg var kaptein på flere av lagene jeg syklet på, og har hjulpet mange som har vært langt nede i kjelleren.

6000 kalorier om dagen

Gjermund Frostad er glad han har noen å ringe til når utfordringene topper seg underveis

- Det er tøft fysisk. Man brenner 6000 kalorier om dagen og det er vanskelig å få i seg nok mat, sier han til Dagbladet.no. Hvile er nesten enda vanskeligere.

- Selv om man er utrolig sliten, er man så gira etter etappene at det kan være vanskelig å komme ned, forklarer han. Da er det godt å ha en erfaren mann å ringe til.

Underveis i løpet må utøverne presse kroppen til det ytterste.

1. januar drar han og teamet hans til Lisboa for å gjøre de siste forberdedelser. Løpet starter om morgenen den 5 januar og avsluttes 20 januar i Dakar. Da står forhåpentligvis Gjermund Frostad der fornøyd og sliten etter fullført løp. 

- Målet er jo å komme seg til Dakar ja, sier han med et smil.

PÅ STARTSTREKEN: Utfordringene er enorme både psykisk og fysisk.
SATSER HØYT: Gjermund Frostad håper på en plassering blant de tre beste i sin klasse.
FÅR SYKKELHJELP: Tidligere sykkelproff Dag Otto Lauritzen skal være Gjermund Frostads støttespiller underveis.
RALLY DAKAR: Gjermund Frostad stilte også i fjor, men måtte bryte på grunn av tekniske problemer.