ETTERTRAKTET: Mads Østberg har imponert stort som privatfører i rally-VM i årets sesong. Nå er han i forhandlinger med tre bilfabrikanter med tanke på et fabrikksete for neste sesong. Foto: ROY WAHLSTRØM
ETTERTRAKTET: Mads Østberg har imponert stort som privatfører i rally-VM i årets sesong. Nå er han i forhandlinger med tre bilfabrikanter med tanke på et fabrikksete for neste sesong. Foto: ROY WAHLSTRØMVis mer

Mads (25) har brukt 30 millioner på rally

Ford, Citroën og Mini ligger langflate.

(Dagbladet): Våler-gutten kjører i helgas VM-avslutning i Spania for å berge tredjeplassen i VM-sammendraget i rally, foran Ford-kollegene Jari-Matti Latvala og Petter Solberg.

Men én vesentlig forskjell skiller Mads Østberg og de to andre:

Rally-Petter og Latvala kjører for bilfabrikanten, mens Mads Østberg satser i eget rallyteam, Adapta World Rally Team.

- Ikke noe ekstraordinært
Østberg har fire poengs forsprang på finske Latvala, mens Petter Solberg ligger 13 poeng bak. Begge kan i teorien ta igjen jyplingen, men i praksis står kampen om den siste pallplassen i VM mellom Mads Østberg og Jari-Matti Latvala.

- Det vil være stort å klare tredjeplassen sammenlagt. Jeg har jo vært med i fighten om den plasseringen siden halvveis ut i VM-sesongen, så nå gjelder det bare å stå løpet ut. Jeg kommer ikke til å finne på noe ekstraordinært, men kjøre som normalt, sier Mads Østberg til Dagbladet.

- Ikke flaks
En VM-medalje på bekostning av to helproffe fabrikkførere vil være sensasjonelt. I Norge vil det også gi gjenklang å slå eks-verdensmester Petter Solberg i VM-sammendraget.

- I Norge har Petter vært rally-kongen i alle år, så det er klart det vil bety noe å slå han. Når jeg ligger foran han etter 12 VM-runder (10 for Mads), så tyder det på at det ikke skyldes flaks, sier Mads Østberg til Dagbladet.

Siden 2006 har Østbergs rallysatsing, gjennom det heleide familieselskapet Adapta — som Mads selv eier 20 prosent av — kostet rundt 30 millioner kroner.

Optimist
Nå er han endelig i posisjon til å høste frukter av den kostbare satsingen:

Mads og pappa Morten, som også er teamsjef i Adapta, er i forhandlinger med både Ford, Citroën og Mini med tanke på et fabrikksete for neste sesong.

- Vi er kommet langt i forhandlingene, så jeg er veldig optimistisk med tanke på å få til en avtale. Det som er viktig for oss er at det ikke skal koste noe for oss. Det er bare et fullverdig fabrikksete som er aktuelt nå, sier Mads Østberg.

Ford trekker seg offisielt ut av rally-VM etter årets sesong, men blir likevel med videre gjennom selskapet M-Sport, som har driftet Fords rallysatsing i mange år. De vil trolig derfor stille med konkurransedyktige biler også neste år.

NB! Norge kan få hele tre fabrikkførere i VM neste år. Petter Solberg håper på ny Ford-kontrakt, mens Andreas Mikkelsen trolig får «ungdomssetet» i det nye VM-teamet Volkswagen.

KJEMPER I TETEN: Mads Østberg har vist stor stabilitet og kommet til mål i alle de ti VM-rundene han har kjørt denne sesongen. Foto: Gorm Kallestad / Scanpix
KJEMPER I TETEN: Mads Østberg har vist stor stabilitet og kommet til mål i alle de ti VM-rundene han har kjørt denne sesongen. Foto: Gorm Kallestad / Scanpix Vis mer