Magnus Carlsen hylles som «sjakkens Mozart» i USA

Ble spurt om Bobby Fischers galskap på «60 Minutes».

(Dagbladet): I går kveld så potensielt rundt 15 millioner amerikanere 60 Minutes-innslaget med Magnus Carlsen, der journalist Bob Simon portretterer det norske sjakkgeniet som han tidligere har gjort det med stjernenavn som Angelina Jolie og Manny Paquiao - for å nevne to helt vilkårlige.

Manager Espen Agdestein fikk gåsehud av resultatet på CBS.

- Ja, det var veldig gøy å se, sier han til Dagbladet.

- Det er helt vilt hvor mye ressurser de har lagt ned, fra å være med Magnus til Moskva i desember, til å sende to personer hit til Oslo for å rekognosere. Seks mann fulgte Magnus da han spilte turnering i London, og var tett på i ti dager i strekk. Rundt 90 timer med opptak har blitt klippet ned til disse tolv minuttene. Det ble veldig bra, mener Agdestein.

Sjakkens Mozart
Magnus Carlsens historie fortelles grundig i innslaget, fra han fattet interesse for sjakk som femåring, til dagens superstjernestatus i miljøet.

Bob Simon lar seg tydelig imponere da Carlsen spiller mot ti motstandere «blindt» samtidig, altså med ryggen til sjakkbrettene, og er stum av beundring for Carlsens hukommelseevner.

21-åringen blir beskrevet både som sjakkens Mozart, og som en ung pionér som har gjort det mulig å tjene gode penger på modelloppdrag og sponsorer.

Interessant er det også å høre Magnus Carlsens syn på Bobby Fischer, en annen sjakkpionér, som fikk trakk seg mer og mer inn i sitt eget hode mot slutten av sitt liv.

- Jeg tenker på det. Da jeg så den nylige filmen om Bobby Fischer, tenkte jeg: Skal jeg bli sånn om noen år? Jeg tror ikke det, men det gjorde meg oppmerksom på at jeg må være klar over det, i det minste, sier Carlsen.

- Folk beskriver deg som sjakkens Mozart, hvordan reagerer du på det?

- Ja, kanskje. Men ble Mozart noen gang spurt hvordan han gjorde det han gjorde? Det ville imponert meg om han hadde et godt svar på det. Jeg tror han ville sagt at det bare kom naturlig til ham, at det var noe han var i stand til. Det ville jeg svart, sier Magnus Carlsen.

Neppe sett det selv
Espen Agdestein tviler imidlertid på om Carlsen i det hele tatt har sett innslaget med seg selv ennå.

- Magnus, han er jo typen - jeg er ikke sikker på at han har sett det ennå. Han er forsiktig med å lese om seg selv, og prøver å passe på å ikke bli stormannsgal, sier manageren til Dagbladet.

- Hvor mye betyr dette for «merkevaren» Magnus Carlsen?

- Det betyr mye. Nå har ikke Magnus noen butikk eller noe sånt, som umiddelbart vil få noen effekt av dette, men det er bra for hans eksisterende sponsorer, det er åpenbart. Det er en fantastisk reklameplakat, og selv om han tidligere har fått stor plass i magasiner som Time, Spiegel og Newyorker, så er det noe annet med mainstream tv i beste sendetid. Det treffer mange, og kanskje et litt annet publikum, sier Agdestein.

Også journalist Bob Simon, som har vunnet 22 Emmy-priser for sin dekning, var fornøyd med intervjuet da NRK snakket med ham før jul.

- Han er en av de mest ærlige personene jeg har intervjuet, sa Simon om Carlsen.

Innslaget vil også bli vist på TV 2 i løpet av de neste ukene.

OMFATTENDE: Espen Agdestein forteller at de seks fra 60 Minutes-redaksjonen som fulgte Magnus Carlsen i London, blant annet brukte en halv dag på å få opplest Hallgeir Opedals bok om Carlsen. Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet
OMFATTENDE: Espen Agdestein forteller at de seks fra 60 Minutes-redaksjonen som fulgte Magnus Carlsen i London, blant annet brukte en halv dag på å få opplest Hallgeir Opedals bok om Carlsen. Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet Vis mer