Makta på tribunen

Fotballsupportere er ikke som andre «kunder».

KAMP: Supportergrupperinger kjemper mange slag mot NFF, blant annet om å få nok billetter til cupfinalen. Her er Tromsø-supporterne på forrige ukes cupfinale. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
KAMP: Supportergrupperinger kjemper mange slag mot NFF, blant annet om å få nok billetter til cupfinalen. Her er Tromsø-supporterne på forrige ukes cupfinale. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Vålerenga møtte Lyn sommeren 2008, men det første kvarteret av kampen var det stille på stadion. Man kunne høre spillerne rope til hverandre, supporterne satt pent på tribunen, klappet bare høflig dersom det skjedde noe viktig på banen. Så - da uret teller 15 minutter, reiser begge supporterklubbene seg og fyller stadion med høylytt, taktfast sang. Omtrent slik beskriver Nina Reim det da begge supporterklubber var med i en alleuropeisk markering mot ståplassforbud og flytting av kamper, i boka «Kampen om tribunen», redigert av Hans K. Hognestad og Arve Hjelseth.

Fotball uten supporterne ville mildt sagt ikke vært det samme. En bieffekt av kommersialiseringen som startet for alvor på nittitallet, er at supporterne har blitt en del av «produktet» som skal selges, nemlig stemningen på tribunen. Slik skiller de seg fra andre «kunder» og har maktmidler til rådighet. De får ikke alltid gjennomslag, men de høres, i dobbel forstand.

Som da ledelsen i Brann lanserte muligheten for å gi Brann Stadion et sponsornavn. Supporterne stilte manns- og kvinnesterke opp på årsmøtet, og fikk inn i vedtektene at at «Klubbens hjemmebane er Brann Stadion». Det kreves nå et to tredjedels flertall på et nytt årsmøte å endre det.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer