SVAK SESONG: Verdien av varemerket til Manchester United har sunket drastisk etter den skuffende sesongen klubben har lagt bak seg. Foto: REUTERS/Russell Cheyne/NTB Scanpix
SVAK SESONG: Verdien av varemerket til Manchester United har sunket drastisk etter den skuffende sesongen klubben har lagt bak seg. Foto: REUTERS/Russell Cheyne/NTB ScanpixVis mer

Manchester United synker drastisk i verdi etter den svake sesongen

Kunnet gått enda verre hadde det ikke vært for en «slu kommersiell ledelse».

(Dagbladet): Verdien av varemerket til Manchester United har sunket drastisk etter den skuffende sesongen klubben har lagt bak seg.

Konsulentselskapet Brand Finance mener at Manchester United som varemerke nå «bare» er verdt 739 millioner dollar (rundt 4,4 milliarder norske kroner). Det er en nedgang på 98 millioner dollar (rundt 583 millioner norske kroner) fra i fjor.

Rapporten som har blitt lagt fram sier at en «slu kommersiell ledelse» har skjermet varemerket til Manchester United fra mer alvorlige skader.

Det betyr samtidig at Real Madrid, som vant Champions League denne sesongen, går forbi de røde djevlene på lista over fotballklubber som har det mest verdifulle varemerke. Bayern München ligger fortsatt øverst på lista, slik det tyske storlaget også gjorde i fjor.

Manchester United håper at klubbens nye manager Louis van Gaal vil øke markedsverdien til de røde i framtiden. Van Gaal sier ifølge BBC at hans umiddelbare mål er å føre Manchester United tilbake til «førsteplassen» så fort som mulig, og at fans vil «tro de er ligamester i England igjen i løpet av ett år».

Et overordnet mål for Manchester United er å komme tilbake til Champions League, som klubben nå er utenfor etter den skuffende 7. plassen i ligaen.

Lista over topp ti klubber:

1. Bayern München (5,3 milliarder kroner)

2. Real Madrid ( 4,6 milliarder kroner)

3. Manchester United (4,4 milliarder kroner)

4. Barcelona (3,7 milliarder kroner)

5. Manchester City (3 milliarder kroner)

6. Arsenal (3 milliarder kroner)

7. Chelsea (2,9 milliarder kroner)

8. Liverpool (2,8 milliarder kroner)

9. Borussia Dortmund (2 milliarder kroner)

10. Paris Saint-Germain (1,9 milliarder kroner)