Mangler 80 hk

AKER BRYGGE (Dagbladet): Han kjørte frekt, han kjørte med stor risiko, og han hadde det nesten. Det eneste som manglet for Bjørn Rune Gjelsten, var de 80 hestekreftene som skiller yteevnen mellom de arabiske «Victory»-båtene og «Spirit of Norway».

- Teknisk kjørte vi helt perfekt, sier Bjørn Rune Gjelsten til Dagbladet. - Sånn sett er jeg veldig godt fornøyd med løpet. Og på den ellevte runden hadde vi dem da vi rundet merket ute i fjorden.

- Akkurat da var jeg sikker på at vi skulle klare det.

Distrahert

Men sekundet etter det var løpet kjørt. «Victory» 1, som lå i knapp front, ble distrahert av en båt som ble passert med to runder. «Victory»-piloten dro båten til høyre, og der kom «Spirit of Norway» i sitt frekke spor. For å unngå kræsj måtte Bjørn Rune Gjelsten bremse farten.

- Vi tapte det der og da, sier han. - Ingen tvil om det. Den manøvren der ute kostet oss ti sekunder, og det ble akkurat litt for mye å ta inn.

Forskjellen på den norske og arabiske båten var klarest ved runding inne i Oslos havnebasseng. Hver eneste gang tok Bjørn Rune Gjelsten det frekkeste og farligste sporet, kjørte seg opp i akterenden på «Victory» 1, og mistet det igjen på de neste 500 meterne. For det er ut av svingene de arabiske båtene er helt suverene.

Før toppfarten igjen er nådd er Victory-båtene totalt overlegne.

Koster flesk

- Det handler om 80 hestekrefter som gir dem et bedre dreiemoment, forklarer Gjelsten.

- Det høres ikke mye ut, men det er en betydelig investering. Det handler om high-tec og det er veldig kostbart.

- Veldig, veldig kostbart.

Men det Bjørn Rune Gjelsten og trottleman Steve Curtis taper i kraft, tar de igjen på båtkjøring med høy risiko.

- Det er del av gamet, det også, sier Gjelsten. - Vi tar med oss større fart inn i svingene enn det konkurrentene gjør. På vårt språk heter det å hooke båten, det vil si at vi setter ned båten krappere ved runding.

- Det handler om å ta sjanser.

Scandinavian Grand Prix i Oslofjorden er en annet type race enn det som kjøres i Arendal. Her møter du nemlig ikke havet midtveis i runden. Og derfor blir det ikke fullt så spektakulært - bare lettere.

Håper fortsatt

Det er bare de krappe svingene som setter pilotene på de største prøvene.

Tre runder gjenstår før verdensmesteren kan kåres i Dubai. Bjørn Rune Gjelsten har ikke gitt opp håpet om sammenlagtseieren. Men avstanden fram til «Victory»-båtene er så stor at havarier eller motortrøbbel må til for å frata araberne VM-tittelen.

Etter Oslo-racet skiller det bare ett fattig poeng mellom «Victory 1» og «Victory 7».

- Det er 60 poeng igjen å kjøre om, og vi har ikke gitt opp, sier Gjelsten.

Han har hatt nok havarier til å vite at ingen ting kan tas for gitt i 250 kilometer i timen. På sjøen.

<B>GODT FORNØYD:</B> Til tross for 2. plass på hjemmebane var Bjørn Rune Gjelsten godt foprnøyd med dagen.