Mannen som forandret OL

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

JUAN ANTONIO SAMARANCH er blitt hyllet fem dager til ende i Moskva, av president Vladimir Putin og Kinas statsminister Jeisang Semin, men framfor alt av sine egne i IOC. «Den olympiske familie» er et viktig begrep for Samaranch som har brukt 21 år av sitt liv som president. Nå er epoken over, men Samaranch vil bli stående som tidenes viktigste OL-president. Ikke bare fordi det heretter blir umulig å sitte mer enn 12 år i stolen, men framfor alt fordi den olympiske idé har utviklet seg fra et underskuddsforetak til å bli en av verdens mest inntektsbringende organisasjoner.

UNDER LEKENE I MOSKVA i 1980 da Samaranch ble valgt, var den olympiske familie fullstendig splittet. Samaranch fikk lagt de neste sommerlekene til Los Angeles som ble en kommersiell og sportslig suksess, dernest til Seoul i 1988 selv om Sør-Korea da nærmest lå i krig med Nord-Korea. Men også der ble lekene en suksess, ikke minst for landets økonomiske og sosiale utvikling. Det er blitt sagt om Samaranch at han er en kameleon som kan snu seg etter de politiske vindretninger for å bygge sitt OL-imperium.

SANNHETEN ER nok at Samaranch har hatt usedvanlig god teft og en strategi for sin visjon om å spre lekene til flere kontinenter. Det sies også at han har stor sans for fascistregimer fordi han i sin tid jobbet under Franco, men de som kjenner ham godt, som f.eks. Gerhard Heiberg, er overbevist om at Samaranch er oppriktig engasjert i den olympiske fredsidé.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer