Mareritt på Ericsson: Svingkjølen løsnet

Den nye svingkjølteknikken sviktet i 20 knops fart og Ericsson var nær ved å kullseile.

(Dagbladet.no): Teknikken svikter på Volvo Ocean Race-båtene. Nå er det den svenske Ericsson som har fått problemer. Den hydrauliske svingkjølen, som skal kunne svinge fra side til side isteden for «gammeldags» vannballast ombord, har havarert. Og det holdt på å ende virkelig galt for mannskapet.

- I natt skjedde marerittet som jeg har fryktet, skriver skipper Neal McDonald i en epost fra Ericsson (som ligger på fjerdeplass i regattaen så langt).

Høyt smell

- Vi seilte av gårde i 20 knops hastighet og jaktet på Brasil! som ligger på 3. plass, da vi plutselig hørte en smell i båten. Det var virkelig en overraskelse. Vi tenkte, hva i h... var dette?

Jeg saknet farten på båten og gutta fikk ned seilene, mens noen begynte å lete etter feilen. De kjenner båetn godt og vet hvor de skal lete.

Vi fant ingen feil og valgte derfor å øke farten igjen. Men da farten var kommet opp i 20 knop vinglet båten plutselig over på siden og var helt ute av kontroll. Vi var i ferd med å kullseile.

Vi skjønte umiddelbart at noe var alvorlig galt. Kjølen svingte til feil side, fortsetter Neal McDonald.

Gir opp kampen

TRØBBEL:Svenske Ericsson er i trøbbel etter at svingkjølsystemet havarerte. Foto: Odd Roar Lange
TRØBBEL:Svenske Ericsson er i trøbbel etter at svingkjølsystemet havarerte. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

- Oh sh..., nå er vi i alvorlig trøbbel, var tanken som slo meg.

Seilene måtte ned og vi fikk igjen båten under kontroll. Vi oppdaget at den hydrauliske oljen fløt omkring på feil sted og vår svingkjølekspert Richard Mason fant en måte å reparere skaden midlertidig. Vi har nå fått «låst» kjølen i fast posisjon, men opplever samtidig at vi ikke kan seile så fort som vi vil.

- Alle håp om å ta igjen brasilianerne er nå borte. Men vi er glade for at båten og alle ombord er hele og i stand til å komme oss til Cape Town - riktignok saktere enn vi ønsker det, skriver en svært skuffet Neil McDonald, som trøster seg med at det fortsatt er åtte etapper og seks havneseilaser igjen før målgang hjemme i Sverige 17. juni neste år.