SPONSORDRØMMEN: Marit Bjørgen er med sitt rotnorske verdisett og ærlige utstråling enhver sponsors drøm. Medaljene hun håver inn - og den positive oppmerksomheten hun skaper - er selvsagt heller ingen uting. Ifølge sponsorguru Jacob Lund er hun - sammen med Therese Johaug - det beste sponsorobjektet firmaer som akter å selge på det norske markedet kan ha. Foto: Bjørn Langsem
SPONSORDRØMMEN: Marit Bjørgen er med sitt rotnorske verdisett og ærlige utstråling enhver sponsors drøm. Medaljene hun håver inn - og den positive oppmerksomheten hun skaper - er selvsagt heller ingen uting. Ifølge sponsorguru Jacob Lund er hun - sammen med Therese Johaug - det beste sponsorobjektet firmaer som akter å selge på det norske markedet kan ha. Foto: Bjørn LangsemVis mer

Marit sørget for CRAFTig salgsøkning

Salgsdirektøren melder om ordrebonanza etter signeringen av Marit Bjørgen.

(Dagbladet): Mandag signerte sportsklær-produsenten Craft en fireårig sponsoravtale med langrennsdronninga Marit Bujørgen.

I dag er avtalen to dager gammel, men betegnes allerede som en kjempesuksess for den svenske produsenten.

Selv om Marit lønnes med et sjusifret beløp årlig for å markedsføre Crafts trenings- og konkurransetøy, hevder salgs- og markedsdiretkrø Anders C. Bristøl at avtalen allerede har betalt seg.

-  Ja, det har den definitvit. Jeg hadde forventet en «Marit-effekt» da vi fikk bekreftet at avtalen var i boks, men ikke i nærheten av det som nå er resultatet. Avtalen har mer enn betalt seg, sier Bristøl.

- Strømmer på
Og det kan han si fordi han allerede har målbare resultater.

I morgen går nemlig sportsbuttikkenes bestillingsfrist for leveranser av varer til neste høst og vinter ut.

- Det stemmer. Vi har ordredeadline i morgen, og det strømmer på med bestillinger. Økningen er enorm, både her i Norge - men også i Sverige.

- Dette kan helt klart knyttes til avtalen med Marit Bjørgen og den massive dekningen lanseringen av avtalen fikk i media.

GOD BUTIKK: Salgs- og markedsdirektør i Craft, Anders C. Bristøl, forteller at millioninvesteringen i Marit Bjørgen allerede har betalt seg - to dager etter at avtalen ble underskrevet. Foto: Tormod Brenna
GOD BUTIKK: Salgs- og markedsdirektør i Craft, Anders C. Bristøl, forteller at millioninvesteringen i Marit Bjørgen allerede har betalt seg - to dager etter at avtalen ble underskrevet. Foto: Tormod Brenna Vis mer

- Det er helt klart at Marit Bjørgen er noe helt spesielt og har det lille ekstra. Flere butikker og kjeder har tatt kontakt med oss og gitt klart uttrykk for at det ikke går an å ha noen bedre ambassadør for produktene sine enn Marit Bjørgen.

- Hvor mye mer har dere solgt på denne avtalen?

- Uten å legge på kan jeg trygt stå inne for at vi øker med et tosifret millionbeløp bare i 2014, sier Bristøl til Dagbladet.

En sponsordrøm
Det overrasker ikke Jacob Lund, tidligere sponsorsjef i Dnb og kanskje den personen i Norge som kan mest om sponsing og utøveres markedsverdi.

- Riktignok er langrenn en marginal idrett, men den er enorm i Norge og Sverige. Og det er jo godt nok for Craft, som skal betjene nettopp disse markedene, sier Lund.

- Sammen med Therese Johaug er Marit Bjørgen det beste sponsorobjektet som finnes på dette markedet. De representerer begge det urnorske. Kommer fra små bygder og har et verdisett og en væremåte som går rett hjem hos det norske folk. Å bli assosiert med disse jentene er bokstavelig talt gull verdt for enhver sponsor, sier Lund til Dagbladet.

GULL VERDT: Tidligere sponsorsjef Jacob Lund mener at en avtale med Marit Bjørgen er gull verdt. Foto: Arnt E. Folvik
GULL VERDT: Tidligere sponsorsjef Jacob Lund mener at en avtale med Marit Bjørgen er gull verdt. Foto: Arnt E. Folvik Vis mer