Martin i pappas hjulspor

Akkurat da du trodde at du var ferdig med Martin Schanche (56), så dukker det opp en til: Sønnen Martin Schanche jr. (30) følger i hjulsporene til pappa - som kartleser i rally.

Og la meg si det slik, etter å ha tilbragt noen timer med begge to:

Her kommer en ny Martin - opp av dage...

Det er Martin i foten.

Og det er Martin i kjeften.

Uten bremser.

Foran helgas EM-runde i rallycross i Belgia samlet Dagbladet far og sønn til en uformell duell.

Mano to mano.

På like vilkår.

På nøytral bane.

Valget falt på go-kart.

Sted: Go-kartsenteret til motorsportmannen Harald Huysmann - sånn for å holde på profilen.

13 hestekrefter

Junior er høyt oppe.

Sikker på at han skal slå «gamlingen».

Far later som han ikke er så opptatt av utfallet i konkurransen.

Inntil hjelmen er plassert på hodet, beina på gasspedalen og henda på rattet.

Da er han Martin Schanche.

Og da hjelper det ikke at det er din egen sønn du kjører mot.

600 hestekrefter er byttet ut med 13 hester.

Men likevel:

Her skal det gå fort.

Og enda fortere.

Så er det vel bare å starte?

Nei, stopp!

- Hvordan vet vi at den ene go-karten ikke går som ei gammal lørje i forhold til den andre?

Det er Martin som spør.

Senior.

Han kommer sjøl med løsningen:

- I stedet for én konkurranse over ni minutter, kan vi kjøre to omganger à fem minutter og bytte go-kart halvveis.

Ingen innsigelser fra noen.

Bremsekloss...

Første heat:

Martin - senior - kommer best ut, men junior er som en klegg.

Da pappa snurrer i nest siste runde, er junior kjapt forbi.

- Rundetida gikk mye ned da jeg kom forbi bremseklossen foran meg...

Sier junior.

Andre heat:

Senior får opp dampen og kjører inn til dagens beste rundetid: 37,83.

Likevel er det over to sekunder bak banerekorden.

Ingen vet hvem som har den, men alle er enige om at den er bra.

- Men hiv ham inn i min bil, og han vil bli tatt igjen med noen runder. I go-kart er jeg for tung til å hamle opp med de unge spjælingene. Men bevares, han må også ha kjørt bra.

I finalekjøringen - som er førstemann til mål etter seks runder - kommer junior best ut. Men blir tatt igjen etter en frekk og rutinert forbikjøring allerede i andre runde. Derfra og inn er senior ett med sine 13 hester.

Seieren er klar - og senior feirer det med en velkjent Martin-piruett i målområdet.

Ny «pers» ble det også: 37,57 sekunder.

Men han hadde også den beste go-karten. Det skal sies, til juniors forsvar.

Far & sønn

Martin Schanche senior

Alder: 56.

Sivil status: Gift, tre barn.

Sport: Rallycross.

Meritter: 6 ganger europamester i rallycross. 8 EM-sølv og 2 EM-bronser.

Hobby: Fly helikopter.

Martin Schanche junior

Alder: 30.

Sivil status: Gift.

Sport: Kartleser i rally.

- Godt med en seier igjen, Martin?

- Å, ta ikke den. Jeg har jo allerede vunnet litt i år, sier Martin.

Nummer to i EM

Foran helgas runde i Belgia ligger han som nummer to i EM-sammendraget, bak sin mangeårige svenske rival Kenneth Hansen.

Martin Schanche kunne fortsatt i mange år til. Men har bestemt seg for å hoppe av EM-sirkuset etter årets sesong - som er 56-åringens 22.

- Tidene viser at jeg er rask som faen. Men det er ikke noe moro lenger.

Og da mener ikke Martin selve kjøringen.

Han snakker om løpsledere. Folk han føler ødelegger den flotte bilsporten.

Det er derfor Martin Schanche protesterer så ofte. Bare i år har han gjort det fire-fem ganger.

Slikt skaper splid i miljøet. Nå sist mot landsmannen Eivind Opland.

Rettferdighetssans

- Dessverre er altfor få av dem konsekvente. Vi kjørere er jo nødt til å gjøre jobben for dem - følge dem helt opp til alteret, sier Martin Schanche.

Nå har også sønnen utdannet seg til løpsleder...

- Han kan bli en god løpsleder, om han har arvet min rettferdighetssans.

Men helt slutt blir det trolig ikke den seksdoble europamesteren:

- Jeg kommer til å kjøre en del invitasjonsløp. Jeg er allerede invitert til England i november.

Sønnen ser foreløpig ikke noen ende på moroa.

- Vi er en kameratgjeng som har det veldig moro. Foreløpig på et nasjonalt og nøkternt plan.

Men hvorfor begynte han ikke med rallycross?

- Du mener harrycross? Det er det vi kaller det når de kjører rundt i sandkassa si, smiler junior.

Og legger til - litt mer alvorlig:

Wirkola

- Det ville bare blitt som å hoppe etter Wirkola, og det er bare tull.

Navnet skaper nok bryderi som det er.

- Det kan bli litt masete, for jeg blir konstant minnet om opphavet, sier Martin Schanche jr.

Med telefonen som et viktig arbeidsredskap har han funnet en metode som fungerer bra.

- Stort sett presenterer jeg meg enten som «Martin» eller som «Schanche». Om jeg sier hele navnet blir det alltid fem minutters snakking om pappa og bil og motor før jeg kan snakke om noe annet.

Ikke at junior har noe imot å snakke om motor.

Han vet mer om drivaksler og hestekrefter enn folk flest. Han er tross alt mer eller mindre oppvokst i en garasje.

- Når jeg reiser rundt, sier mange at de husker meg med bleie. Det er litt morsomt å tenke på. Men jeg kan ikke leve på pappas meritter. Jeg må prestere noe selv også.

På fornavn...

Martin jr. er fra det første ekteskapet til Mr. Rallycross.

Det er også datteren Elisabeth (35), mens han har datteren Melissa (12) med sin nåværende kone Birgit.

Bakgrunnen for at sønnen fikk samme navn som pappa, hevder Martin Schanche var mye tilfeldighet.

- Da han ble født, plastret de en lapp rundt håndleddet hans hvor det sto «Martin Schanches sønn». Siden ble det bare slik, sier senior.

Mens junior er oppvokst - og fortsatt bor - i Stavanger flyttet Schanche til Drøbak da sønnen var 13 år.

Om forholdet dem imellom i dag, sier junior:

- Vi er på fornavn, for å si det sånn...

Til stadighet blir han møtt med spørsmål om hvorfor han ikke bytter navn.

Han fnyser litt av det.

- Jeg kan da ikke bare gjøre det. Etter 30 år! Det er tross alt navnet mitt, sier Martin Schanche junior.

Og går det som han vil, så vil vi få høre det i mange år framover.

<B>DE GAMLE ER FORTSATT ELDST:</B> Rallycrosskongen Martin Schanche møtte Martin Schanche jr. til duell på go-cartbanen. Det ble en jevn duell, men pappa Martin strakk det lengste strået til slutt.