Måtte skyve bilen

Petter Solberg er disket fra Rally San Remo etter at den nye million-Subaruen hans kollapset i dag.

- Han har brutt fordi han gikk tom for bensin. Det skjedde på vei inn til service, etter siste fartsetappe, sier Solbergs manager Jim Carlssen til Dagbladet.no.

Teamet kalkulerer nøye hvor mye bensin som er nødvendig for å fullføre de forskjellige etappene, og det er foreløpig uklart om de har feilberegnet bensinforbruket.

Det er annen gang dette skjer. Høsten 2001 fikk han fylt luft på tanken i stedet for bensin og måtte bryte Rally Storbritannia, melder NTB. I utgangspunktet var Petter Solberg lite entusiastisk for Rally San Remo. Og lite gikk Petters vei den første dagen av bilracet.

- På de første etappene hadde vi for myke dekk, og på den andre fikk vi ødelagt et støtdemperfeste da jeg kuttet en sving litt for mye. Ellers synes jeg selv det har gått greit, men vi ligger for langt bak de beste, innrømmet Solberg overfor NTB.

Men problemene hadde bare såvidt begynt for det norske rallyhåpet. Den splitter nye Subaruen var overhodet ikke med på notene.

- Det er et stort spørsmålstegn hva som gikk galt. De jobber med å finne ut det nå, sier Jim Carlssen.

Petter Solberg forsøkte å dytte bilen tilbake med håp om å få fikset feilen, men til ingen nytte. Nordmannen måtte trekke seg fra hele Rally San Remo.

Loeb i tet

Solbergs erkerival Sebastien Loeb tok kommandoen etter første dag i Rally San Remo. Briten Richard Burns leder sammenlagt, men er utenfor poengplass så langt i San Remo.

Loeb var i en klasse for seg da han vant fire av seks fartsprøver. Han ligger komfortable 32,4 sekunder foran annenmann Markko Märtin fra Estland som vant de to siste etappene i dag.

Verdenscupens offisielle hjemmeside

DISKET: Petter Solbergs nye Subaru var lite samarbeidsvillig under første dag av Rally San Remo i Italia.