Med dragen på brystet

Ny landslagsdrakt bryter med tradisjonen.

(Dagbladet.no): Draktlanseringer er sjeldent godt nyhetsstoff, men Norges Fotballforbund fikk nok redaksjonelle varsellamper til å blinke da landslagsdrakten for de to neste årene ble lansert på Ullevaal Stadion i ettermiddag.

Martin Andresen og co\'s nye kampantrekk medfører nemlig en foreløpig slutt på tiden man kunne snakke om «flagget på brystet», et uttrykk dypt forankret i den norske folkesjela. I stedet har man nå fått en norrøn drage som snor seg rundt forbundslogoen.

Merkevarebygging

- Vi har lenge sett på hvordan andre fotballnasjoner har bygget identitet rundt egne symboler for sine landslag, og vurdert om dette kunne være et alternativ for våre landslag. Nå mener vi at tiden er moden, og vi er strålende fornøyd med resultatet, sier Karen Espelund, generalsekretær i Norges Fotballforbund ifølge NTB.

Forbundet poengterer at bare 7 av de 50 beste fotballnasjonene på FIFA-rankingen bruker flagget aktivt i emblemet sitt. Og Norge har inntil nå vært alene om å utelukkende bruke flagget på drakten.

Om emblemet vil bli like uløselig knyttet til landslaget som engelske «Three Lions», gjenstår å se. Designeren mener ihvertfall at han har fått frem det norske.

- Det nye emblemet har en heraldisk bakgrunn, og henter inspirasjon fra vikingtiden. Det er umiddelbart gjenkjennelig som norsk, og kommuniserer kampånd, styrke, kontroll, lagspill og ytelse, forteller senior designer Bjørn Høydal.

Flagget har imidlertid ikke forsvunnet helt fra den nye drakten. Det er i stedet henvist til en langt mer anonym tilværelse i nakken på spillerne.

Hva synes du? Diskutér på Dagbladet.no.

NORWAY DRAGONS - DET NYE THREE LIONS?: Den nye landslagsdrakten i fotball markerer nye tider i norsk fotball. Landslagskapteinene Martin Andresen og Ane Stangeland Horpestad ser iallefall fornøyde ut med endringen. Foto: Lise Åserud/Scanpix
NORWAY DRAGONS - DET NYE THREE LIONS?: Den nye landslagsdrakten i fotball markerer nye tider i norsk fotball. Landslagskapteinene Martin Andresen og Ane Stangeland Horpestad ser iallefall fornøyde ut med endringen. Foto: Lise Åserud/Scanpix Vis mer
KONTROLL, LAGSPILL OG YTELSE: Det er tre av tingene det nye landslagsemblemet kommuniserer ifølge designeren.