Med lisens til å selge

Som første Tippeligaklubb noen sinne, åpner Vålerenga førstkommende torsdag en ny butikk for supporterutsyr, fritidsklær og spill. I løpet to år håper Oslo-klubben kunne omsette for 20 millioner kroner i Vålerenga-sjappa.

Bortsett fra Rosenborg regnes Vålerenga for å være den fotballklubben i Norge med størst potensisale på markedssida. Først og fremst på grunn av klubbens historie, og sagnomsuste sjel. Sånt selger.

Merkevare

- Noen vil kanskje si at vi selger sjela til Vålerenga, men det vi gjør er å bygge opp en merkevare, sier administrerende direktør i Vålerenga ASA, Even Haugen, til Dagbladet.

Sjappa tar mål av seg til å bli hovedstadens største kommisjonær for tipping, og rikstoto. I tillegg kan man få kjøpt det meste av fritidsklær, og supportereffekter med Vålerenga-logo. Drakter fra diverse Premiere League-klubber, det norske landslaget, og andre tippeliga-klubber finns også i butikkhyllene.

- Vi skal selge både Lyn- og Skeid-drakter, men gul-svarte LSK-drakter er farger du aldri får se i vår butikk, ler Haugen ironisk.

- Målgruppa vår er alle som er glade i fotball, ikke bare VIF-supportere. Vi skal ha et tilbud for alle. Vi har til og med sports-BH-er med VIF-logo.

Million-inntekter

Sjappa vil sysselsette seks personer. To på heltid, og fire på deltid. Dagbladet får med seg tre A-lags spillere for å posere i klær fra den nye VIF-kolleksjonen. Bjørn Arild Levernes, Ronny Døhli og Tom Henning Hovi liker både de nye kærne og butikken.

- Helt glimrende. Den gamle klans-sjappa var ikke særlig innbydende. Dette blir på høyde med det storklubbene i England har, sier Tom Henning Hovi.

Butikksjef Frode Veie tror butikken kan bli en kjempesuksess.

- Målet mitt er å omsette for 400000 kroner i uka bare på tipping. Ganger du det med 50 uker, så kan du sjøl regne ut hvor stor omsetning vi får årlig, sier Veie.

per.angell.berntsen@dagbladet.no