LURING: Søren Wærenskjold brukte mye tid på Gokart-banen med broren i oppveksten. Det får han betalt for nå. Å lære opp skolekompisen Andreas Leknessund til å kjøre svinger, har han nærmest gitt opp. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no
LURING: Søren Wærenskjold brukte mye tid på Gokart-banen med broren i oppveksten. Det får han betalt for nå. Å lære opp skolekompisen Andreas Leknessund til å kjøre svinger, har han nærmest gitt opp. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.noVis mer

Sykkel-VM i Bergen:

Medaljehåpet lærte seg å kjøre svinger med Gokart

Tror det er for sent å lære det bort til Leknessund.

BERGEN (procycling.no): - Man må være litt gal, kanskje. Du må i hvert fall presse litt i svingene, sier Søren Wærenskjold til procycling.no.

Han er 192 centimeter høy og framstår ikke - ved første øyekast - som noen estetisk nytelse på landeveissykkelen.

Men treneren hans ved NTG i Bærum, Lars Holm, har hvisket oss i øret at han, tross kroppslengden, er særs god til å kjøre svinger.

LIVE: Følg alle VM-øvelser i Bergen hos sykkelnettstedet procycling.no!

Wærenskjold forteller oss at han sammen med broren brukte en hel del tid på å kjøre Gokart i Spania under oppveksten. Det er nøkkelen for at han manøvrerer sykkelen langt bedre enn for eksempel Vegard Stake Laengen (195 centimeter høy).

- Det handler mye om å plassere deg riktig i forhold til neste sving. Kjører du feil i den første, drar du feilen med deg til neste. Du må finne linja hele veien, og ikke bare inn i den første svingen, forklarer han.

Kan bestemme valør på medaljen

Tirsdag sykler han, Andreas Leknessund og Olav Hjemsæter VM-tempo i Bergen.

I en teknisk løype er det viktige å kjøre gode svinger. Det kan for eksempel avgjøre om tar du gullet eller bronsen.

- Hvis du sammenlikner en som er middels god til å kjøre svinger, mot en som er god. Ja, forskjellen er kanskje på ti sekunder i en løype som her. Kanskje 15 om du kjører veldig bra.

NORSK HÅP: Andreas Leknessund - så lenge han holder seg på sykkelen. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no
NORSK HÅP: Andreas Leknessund - så lenge han holder seg på sykkelen. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no Vis mer

Under EM i Herning satte Andreas Leknessund danske Julius Johansen på plass på tempoen, og tok med seg gullet hjem.

Wærenskjold er også en god temporytter. Han ble femtemann i Herning og nylig andremann under Grand Prix Rüebliland, der han også vant en etappe.

Tre (!) uhell på samme dag

Så selv om Leknessund har blitt frontet som en av Norges sterkeste gullkort foran VM på hjemmebane, så er ikke Wærenskjold langt bak, han heller.

Les også: Dramatisk VM-oppkjøring for Norges gullhåp

I VM-oppkjøringen var de to NTG-syklistene ute på treningstur da Leknessund på egenhånd holdt på å torpedere egne VM-sjanser.

- Jeg veltet på sparkesykkel på vei til skolen. Der og da var det litt morsomt og jeg tenkte ikke at det hadde konsekvenser. Jeg endte opp med å slå ribbeinet. Det er vanskelig å sikre seg mot alle ting, sier Leknessund som også veltet på landeveissykkel «i en sving som var våt og hvor det også lå litt hestebæsj» ifølge Tromsø-guttens utsagn.

- Vi har hørt at du også holdt på å velte en tredje gang den dagen?

- Hvem har fortalt det? sier Leknessund og snur seg rundt i lokalet for å møte blikket til Wærenskjold.

- Jo, det stemmer det. Har man først veltet en gang, blir man litt stiv i kroppen. Jeg havnet ute på kanten, og slet med å komme meg inn på veien igjen. Hjulene skrapte inn mot kanten og det begynte å riste. Jeg klarte akkurat å hoppe opp på veien igjen og hadde ikke noe luft igjen i dekkene. Da ble jeg litt sint, for jeg har kjørt der mange ganger før. Jeg bytta sykkel og syklet en halvtime ekstra den dagen, oppsummerer Leknessund.

Wærenskjold: - Han greier ikke slappe av

Duoen har også syklet sammen for å trene på nettopp svinger som en del av VM-oppkjøringen.

Wærenskjold mener imidlertid det er en tapt sak:

- Jeg har forsøkt, men han greier ikke helt å slappe av i svingene. Du er nødt til å gjøre det. Du må tørre å slippe deg litt løs.

- Det er for sent å redde VM-gullet med andre ord?

- Ja, men jeg tror nok han skal klare det greit, bare han ikke taper for mye i svingene. Han har et bra tråkk oppover. Det er ikke så mange svinger i VM-løypa, men noen av dem er litt tekniske.

Leknessund begynte å trene med sykkel da han var 12 år, men satset ikke seriøst før han begynte på NTG som 16-åring. Han mener det er en av grunnene til at sliter i svingene:

- Søren er veldig flink. Jeg prøver å bli bedre, jeg også. Fredag syklet vi intervaller på trening og syklet også litt i utforkjøringer. Da la han seg først, mens jeg la meg ti meter bak og skulle holde den avstanden. Det gikk fint, det - men jeg har det ikke inne fra naturens side. Jeg begynte nok å sykle litt sent, mener han.