NYE AVSLØRINGER? En av skaperne bak sykkelmotorer hevder flere avsløringer om mekanisk doping er på vei. (foto: Faksimile, Corriere della Sera)
NYE AVSLØRINGER? En av skaperne bak sykkelmotorer hevder flere avsløringer om mekanisk doping er på vei. (foto: Faksimile, Corriere della Sera)Vis mer

Mekanisk doping: – Nye avsløringer i januar

Skaperen av «sykkelmotorer» hevder sykkelsportens øvre sjikt er involvert.  

(procycling.no): En ny dramatisk utvikling er ventet på det kontroversielle saksområdet «mekanisk doping» like etter nyttår. Det sier den mye omtalte ingeniøren Istvan Varjas til den franske avisen Le Monde fredag.

Ungareren Varjas ses på som oppfinneren av en mye brukt motor-modell og har tidligere påstått at motoriserte sykler er blitt brukt i feltet helt siden 1998.

Ryktene om slik teknologisk juks har verset siden 2010. I år ble rykter til virkelig da UCI oppdaget en innebygget motor i en av syklene til den belgiske U23-rytteren Femke Van den Driessche under verdensmesterskapet i sykkelkross i Zolder.

Siden da har det internasjonale sykkelforbundet trappet opp innsatsen mot mekanisk doping. Ifølge tall fra UCI selv, ble det gjennomført over 2000 sykkelsjekker under Giro d’Italia. Under Tour de France var antallet 3773.

Til Le Monde sier altså Varjas at nye avsløringer om mekanisk doping kommer i januar. Ungarer hevder at saken denne gang strekker seg til det øvre sjiktet i den profesjonelle sykkelsporten. Den franske avisen spekulerer i at saken kan være like skadelig som Festina-skandalen, som avslørte utbredt doping under Tour de France i 1998.

– Jeg ble ikke betalt for arbeidet mitt. Jeg ble betalt for ikke å jobbe for andre, sier Varjas til den franske avisen.

Le Monde har besøkt ingeniøren hjemme i Ungarn. Arbeidsplassen hans i Pecs skal ifølge journalisten Clément Guillou være fullt av sykler fra kjente merker og et utall motor av ulik størrelse.

– Du må se på tråkkfrekvensen for å vite hvem som bruker motor. Små motorer fungerer best når man bruker høy kadens og små gir, sier Varjas – som tidligere har forklart at de nyeste versjonene er svært lette, kun fem centimeter lange og kan produsere opp mot 250 watt.

– (Motoren) kan aktiveres ved Bluetooth, ved fjernkontroll eller ved en klokke. Derfor kan den styres fra lagbilen, og tilmed uten at rytteren er klar over at han bruker motor. Det kan bare kjennes ut som en god dag.

Kritisk til UCI

Varjas har stilt seg kritisk til UCIs metoder for å avdekke teknologisk juks. Det samme har journalistene Thierry Vildary og Marco Bonarrigo, som i en omfattende etterforskning på vegne av det franske TV-programmet Stade 2 og den italienske avisen Corriere della Sera tidligere i år, hevdet at de avslørte flere tilfeller av innebygde motorer i to italienske sykkelritt.

Den mest avanserte formen for mekanisk doping, som omtalt av La Gazzetta dello Sport tidligere i år, er bruken av elektromagnetiske karbonhjul. Disse kan angivelig produsere 60 watt, styres ved hjelp av bluetooth og kan være vanskelig å oppdage.

Ved bruk av en magnetisk sensor installert på et nettbrett har UCI gått på leting etter slike hjul og andre innebygde motorer. Varjas har imidlertid en enklere metode for å oppdage dem.

– Man kan bare veie bakhjulet. Hvis det finnes en motor skal hjulet veie minst 800 gram mer enn normalt. Dersom et hjul veier to kilo, så må det sjekkes ved å bli tatt fra hverandre, forklarer ungareren.

Kontaktet av Ferrari

Varjas hevder også at han for tre år siden ble kontaktet av Lance Armstrongs tidligere trener, Michele Ferrari. Ifølge Varjas fryktet Ferrari at mekanisk doping var i ferd med å overskygge fysiologiske framgangsmåter som hovedveien til forbedret prestasjonsnivå.

Armstrong er utestengt på livstid og har innrømmet omfattende dopingjuks. Overfor Le Monde benekter texaneren derimot å ha noensinne brukt motoriserte sykler.

Det var dog i et intervju med L’Équipe under sommeren Tour de France at Greg LeMond tok opp dette spørsmålet. Den amerikanske Tour-vinneren mente en eller flere brikker i det sofistikerte doping-puslespillet til Armstrong ikke hadde falt på plass.

– Jeg hadde en VO2 maks på 93 og klarte aldri mer enn 400 watts. Armstrongs VO2 maks, som Ed Coyle avslørte ved et uhell, var aldri mer enn 78. Med tanke på vekten hans, 73 kg, er det umulig for han å produsere 500 watts på vei opp Madonna (-stigningen), slik han påsto, eller 475 watts på Alpe d’Huez, sa LeMond til L’Equipe.

– Med hans VO2 maks kunne han ikke overgå 375 watts. For å øke prestasjonsnivået med 30 prosent, måtte han bruke doping. Men løftet han prestasjonsnivået bare med doping? Hva slags doping brukte han som andre ikke brukte? Alt jeg vet er at det mangler 50-70 watts, som vi ikke vet kilden til. Det er noe jeg fortsatt ikke forstår.