MOTORJAKT: En representant fra UCI skanner syklene til Orica-GreenEdge under årets Giro d´Italia Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)
MOTORJAKT: En representant fra UCI skanner syklene til Orica-GreenEdge under årets Giro d´Italia Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)Vis mer

Mekanisk doping: Hevder UCI tipset om politietterforskning

Nye sterke anklager i fransk TV-program.

(procycling.no): Det internasjonale sykkelforbundet UCI skal ha forpurret en politiaksjon under Tour de France 2015. Det hevdet det franske TV-programmet Stade 2 for France Television.  

I en epostkorrespondanse som Stade 2 har fått tak i, kommer det frem at UCIs tekniske manager, Mark Barfield, tipset el-sykkelprodusent Typhoon om en aksjon fransk politi skulle iverksette mot fjorårets ritt.  

Ifølge søndagens program skal politimyndigheter ha kontaktet UCI i juli 2015. Dette grunnet rapporter om en «ungarer» som forsøkte å selge motorer under Tour de France. Den omtale ungarske selger skal angivelig være Istvan «Stefano» Varjas som jobbet for Typhoon på det tidspunktet. Varjas er ingeniøren som har oppfunnet en mye brukt motor-modell.

Eposten som avsløres gjennom TV-programmet skal være sendt fra Barfield til Harry Gibbings, administrerende direktør hos Typhoon. Meldingen ser skrevet slik:  

«Hei, Har du et telefonnummer jeg kan ringe deg på med en gang. Jeg sitter her med fransk politi som tror en ingeniør "ungarsk" skal besøke TDF i dag for å selge en sykkel og besøke lag, kan dette være din mann???»  

Den eposten ble ifølge Stade 2 sine beviser videresendt til nettopp Stefano Varjas, med blant annet følgende tekst lagt til:  

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Jeg behøver ikke forteller dere at dette er et stort og alvorlig rot».  

Etter å ha mottatt denne eposten, reiste Varjas fra Tour de France, slik at politiet ikke fikk forhindret han. 

Avviser anklagene
I det 15 minutt lange TV-programmet ser vi Barfield, UCIs tekniske manager, på jobb under Critérium du Dauphiné, der han skanner sykler for mekanisk juks. Under dette rittet blir Barfield konfrontert av Stade 2 sin journalist om eposten han sendte til Gibbings. UCI-toppen bekrefter å ha sendt eposten.  

På spørsmål om hvorfor han sendte konfidensiell informasjon til en organisasjon utenfor UCI, svarer han at Typhoon er en partner av UCI og at han gjorde det for å hjelpe politiet med sin etterforskning. Ifølge Stade 2 har Barfield imidlertid ikke kontaktet fransk politi på ny.

UCI har kommentert anklagene i en pressemelding mandag morgen. 

- Det internasjonale sykkelforbundet har konsultert eksperter med mange bakgrunner, inkludert akademikere på universiteter, ingeniører på mekanikk, elektronikk og programvare, samt sykkelleverandører. Dette i en prosess som skal utvikle en effektiv metode for å avdekke mekanisk juks, skriver UCI.

- Personen som ble intervjuet av Stade 2 var blant de som ble konsultert av UCI med sikte på en fullstendig forståelse av teknologiene som er tilgjengelig. UCI har full tillit til dets ansatte på dette området. Det skal etterforskes videre hvorvidt epostene som ble sent i 2015 til en ekstern konsulent ble videresendt til en tredjepart og brukt på en utilsiktet.

Gibbins hos Typhoon har også kommentert og avvist anklagene overfor Cyclingnews.

- De forstyrret ikke (etterforskningen). Akkurat det finner jeg mest utrolig i denne saken. Vi er partnere med UCI, og vi forsøker å utvikle et system for å stoppe juks, sier Gibbings til Cyclingnews.  

UCI har sammen med den britiske sykkelprodusenten Typhoon utviklet nye avdekningsmetoder mot mekanisk doping.      

- Som partnere visste de at vi hadde en ungarer involvert hos oss, og jeg mistenker at de ville sjekke med oss og si: "Vent litt, dere er partnere med oss, og nå hører vi om denne ungareren, er dette deres fyr?" Det var ingenting konfidensielt, sier Gibbings.  

Overfor Gibbings skal Varjas ha nektet for å ha vært i Tour de France. Ungareren sluttet i selskapet i desember.  

Dette er andre del av Stade 2 sin etterforskning rundt mekanisk doping i sykkelsporten. I april kom det fram et det franske TV-programmet, sammen med den italienske avisen Corriere della Sera, hevdet å ha avdekket bruk av innebygde motorer i to italienske sykkelritt.

Etterforskerne Thierry Vildary og Marco Bonarrigo brukte et varmesøkende kamera for å oppdage det de mener var motorer under éndagsrittet Strade Bianche og etapperittet Coppi e Bartali tidligere i år. UCI avviste anklagene og hevdet varmesensorer ikke er en troverdig avdekningsmetode.