GJØR ULLEVAAL GRØNN: Men skal NFF høste hundre prosent troverdighet i sitt ambisiøse mål om å gjøre Norge sunnere, er det bare en ting å gjøre. De må kaste den maten som gjør folk stadig tjukkere og sjukere ut av eget hus, skriver Morten Pedersen. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
GJØR ULLEVAAL GRØNN: Men skal NFF høste hundre prosent troverdighet i sitt ambisiøse mål om å gjøre Norge sunnere, er det bare en ting å gjøre. De må kaste den maten som gjør folk stadig tjukkere og sjukere ut av eget hus, skriver Morten Pedersen. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpixVis mer

«Mener NFF alvor bør de kaste burgere, pølser og brus ut av Ullevaal Stadion»

Morten P kommenterer.

(Dagbladet): Til helseministerens applaus utvider Fotballforbundet sitt nasjonale helseansvar. Mener de alvor bør de kaste burgere, pølser og brus ut av Ullevaal Stadion.

COCA-COLA-TRIBUNEN ble valgt bort for mindre penger og den mye sunnere kortsida som nå bærer navnet Bendit. Det er flott.

PARALLELT VET JEG at Norges Fotballforbund har sagt nei til betydelige sponsorater fra matprodusenter hvis tilbud kommer fra den andre siden av helseskalaen enn den helgrønne avtalen som ble forlenget i går. Det er enda bedre.

Men skal NFF høste hundre prosent troverdighet i sitt ambisiøse mål om å gjøre Norge sunnere, er det bare en ting å gjøre.

De må kaste den maten som gjør folk stadig tjukkere og sjukere ut av eget hus.

NÅR FOTBALFORBUNDETS GENERALSEKRETÆR sier samfunnet har store utfordringer knyttet til kosthold, trening og søvn ser jeg helseminister Bent Høie nikke på hodet. Den samarbeidsavtalen NFF og Bama undertegnet i går er nemlig som snytt ut av enhver helseministers helsemål for befolkningen. Og når en statsråd nikker på hodet skaper Norges største særforbund politisk goodwill for framtida.

Innfører de en drittmatlov på Ullevaal Stadon, et signal som fort kan spre seg til andre arenaer og idretter, garanteres stående helsepolitiske ovasjoner

Artikkelen fortsetter under annonsen

RØYKEN VAR I sin tid like fotballfamiliær som brus og pølser og lomper. Med røykeloven i hand ble sigarettene etter hvert kastet ut av alle utendørsarenaer landet rundt. Og nå som livsstilsykdommer basert på usunnhet og dårlige matvaner er i ferd med å bli en epedemi basert på latskap og dumskap - hvilket betyr at usunn mat de facto er den nye røyken - bør NFF gjøre mer enn å bruke noen av våre nye fotballhelter som lysende eksempler på sunne sjeler i enda sunnere legemer.

De bør gjøre hele Ullevaal like grønn som gresset.

UNDER DET AMERIKANSKE slagordet "Fem om dagen" gjorde Bama 90-tallets Drillos til ambassadører for frukt og grønt. I 22 år - bortsett fra en litt uheldig episode under Frankrike-VM i 1998 da "Fem om dagen" ble til "Fem om morran" - har budskapet vært synonymt med sunnhet. Og fordi kiosksalg fra en fem seks NFF-arrangementer på Ullevaal Stadon i løpet av året (landskamper og cupfinalen) utgjør null og niks for en organisasjon som omsetter for over en milliard kroner, er det jeg ønsker at den første helgrønne fanen i Idretts-Norge heises hjemme hos de med klart størst gjennomslagskraft og nedslagsfelt.

Vanskeligere er det ikke.

DET SIES AT faktabasert informasjon på barn og ungdoms eget språk er det som virkelig er med på å utgjøre forskjeller. Det tror jeg på. Samtidig tror jeg på eksempelets makt. Klarer man seg uten røyk gjennom 90 minutter klarer man seg uten helsefarlig mat og sukkerdrikker også. Og derfor bør det være enkelt for NFF å gjøre flotte ord og intensjoner til helseforebyggende butikk, og selge grønne produkter og vafler basert å grovt mel, egg og bananer de gangene folket inviteres til fotballfest.

Det er, som en annen stor samarbeidspartner sier, bare å gjøre det.