- Mer makt til supporterne

- Hvis supportere i Skottland var blitt avspist med så få billetter ville de ha revet lokalene til fotballforbundet, sier antropolog Hans Hognestad som har studert supporterkultur i Storbritania og Norge.

Da det ble arrangert cupfinale i Skottland i fjor fikk supporterne til lagene 48000 av 50000 billetter.

- Norges Fotballforbund opptrer provoserende. Cupfinalen er først og fremst en fest for lagenes supportere. I stedet opplever vi at sponsorer spiser seg inn i markedet, sier Hognestad.

- Det blir til slutt et moralsk spørsmål for forbundet og for lagene om hva som er riktig satsing. Men på forretningssiden opptrer de med en slags kakelotterimentalitet. Alle som vil gi penger til norsk fotball er per definisjon snille, og gis dermed makt til en stadig større tilstedeværelse. Klubbene vil til sjuende og sist risikere en lojalitetskonflikt med supporterne. Og da kan det bli en situasjon i norsk fotball som ingen ønsker.

FLERE FANS INN: - Fotballforbundet og norske klubber har ingen tradisjon på bevisstgjøring av supporterne, sier antropolig Hans Hognestad.