Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Mestermøte i vindtunnel

Sist vinter hadde både hopperne og kombinertløperne dårlig fart i bakken. - Nå skal vi stjele detaljer, og forhåpentlig øke farten på hoppet med én km/timen. Det vil si fem- seks meter lengre hopp i en 120-metersbakke, sier Steinar Bråten, fagkonsulent i Olympiatoppen.

Testene i vindtunnelen på SINTEF (Stiftelsen for industriell og teknisk forskning) i Trondheim, er ett av mange ledd i oppkjøringen til VM-sesongen 2000/2001. Kombinertløperne, med unntak av OL- og verdensmester Bjarte Engen Vik, ble fartstestet for to uker siden. I går var Bjarte på plass i vindtunnelen, sammen med tidligere verdensmester og v-rekordholder Tommy Ingebrigtsen og landslagskaptein/tidligere verdensrekordholder Lasse Ottesen.

Ble pappa

- I stedet for å være på test, ble jeg pappa til ei lita jente da kombinertgjengen var i vindtunnelen. Hun skal oppkalles etter mormora mi som er død, og hete Elise, sier Bjarte Engen Vik til Dagbladet.

De første oppsiktsvekkende testresultatene, kom i forbindelse med fartsmålingen av kombinertløperne iført den avlange hjelmen de brukte sist vinter.

- Den gamle, runde hjelmen ga størst fart - opptil 0,5 km/timen mer enn den avlange. Jeg hadde bra fart fram til sist vinter, da sleit både laget og jeg med fryktelig dårlig fart i tilløpet. Bare denne ene oppdagelsen gjør at testen har vært positiv, sier Bjarte Engen Vik.

Også Tommy Ingebrigtsen hoppet med avlang hjelm sist vinter.

- Nå bytter jeg hjelm, som et av flere forsøk på å øke farten. Sist vinter var jeg cirka 1,5 km/timen dårligere på farten enn de beste, som er altfor mye. Jeg har også begynt med formstøpte innleggssåler i hoppskoene. Det skal forhåpentlig gjøre at jeg sitter rettere og riktigere i tilløpet, sier Tommy Ingebrigtsen.

- Mye å hente

Testene i vindtunnelen på SINTEF er et samarbeidsprosjekt mellom Olympiatoppen og hopp og kombinert.

- Gutta er i fullt hopputstyr når de blir fartstestet. Luftmotstanden måles med én gang. Selv små variasjoner i tilløpsstillingen gjør utslag på farten, som regnes ut på bakgrunn av luftmotstanden. Skal du vinne, må det stemme overalt. Det er fortsatt mye å hente i tilløpet, sier Steinar Bråten.

Kombinertløperne har tradisjon for å være i forkant av utviklingen. Den dårlige tilløpsfarten sist vinter, skal ikke gjenta seg.

- Farten kan økes opptil 0,5 km/timen ved små, enkle justeringer. Jo større fart på hoppet, desto større sjanse for å lande langt ned i bakken. For å være på seierspallen i et verdenscuprenn, bør løperen være blant de fem beste i hoppbakken, sier kombinertsjef Vegar Granheim.

Tidligere har 10 poeng i hoppbakken vært ett minutt i langrenssporet. Nå er det forandret til 12 poeng på minuttet. Selv om hoppingen betyr litt mindre enn sist vinter sammenliknet med langrennet, er hoppdelen fortsatt avgjørende.

arne.thoresen@dagbladet.no

BLE PAPPA:</B> Bjarte Engen Vik ble pappa da kombinertgutta testet vindtunnelen for to uker siden. Derfor menget han seg med hopperne i går.
<B>BEDRE FART:</B> Tommy Ingebrigtsen har hatt problemer med sittestillingen. Nå prøver han formsydde innleggssåler for å øke farten i tilløpet.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media