LUETRØBBEL: Måns Zelmerlöw, her med Team Tynell-lue i en annen farge enn under SVT-intervjuet, fullførte Vasaloppet men har skaffet SVT en ekstrakostnad på 50 000 for logobruken.
Foto Ulf Palm / TT / NTB Scanpix
LUETRØBBEL: Måns Zelmerlöw, her med Team Tynell-lue i en annen farge enn under SVT-intervjuet, fullførte Vasaloppet men har skaffet SVT en ekstrakostnad på 50 000 for logobruken. Foto Ulf Palm / TT / NTB ScanpixVis mer

Måns Zelmerlöw i Vasaloppet

MGP-stjerna brukte lue med logo i tv-intervju. Endte med bot på 50 000

- Kunne ikke skjedd i Norge. 

(Dagbladet): Melodi Grand Prix-helten og det svenske nasjonalikonet Måns Zelmerlöv har skapt uventede problemer for den svenske rikskringkasteren SVT.

I en reportasje i forkant av Vasaloppet i fjor, intervjuet de Zelmerlöw som da var midt i oppladningen til det ni mil lange langrennsløpet.

Problemet?

Logoene på Zelmerlöws lue og jakke.

Måns kastet seg nemlig med i Vasaloppet under Team Tynells kyndige veiledning. Team Tynell ledes av den tredobbelte Vasalopps-vinneren Daniel Tynell, og har blant annet norske Laila Kveli i den profesjonelle langløpsstallen.

Dyr luebruk

Men Team Tynell har også sponsorer som holder hjulene i gang. Zelmerlöw sportet lua med Villa Långbers på, i tillegg til en jakke av merket Salomon.

Det koster SVT 50 000 svenske kroner, har Granskningsnemden for Radio og TV i Sverige bestemt, skriver Expressen.

- Gjennom eksponeringen ble varemerkene vist fram på en måte som ikke ble oppveid av en tilstrekkelig informasjons- eller underholdningsverdi. Innslaget strider derfor mot bestemmelsene i kapittel fem i radio- og tv-loven, skriver nemda i sin begrunnelse.

I tilsvaret ga SVT uttrykk for at det var vanskelig for dem å påvirke bekledningen til Zelmerlöw da han sto på farten ut i treningssporet, og at Zelmerlöw heller ikke hadde tid til å intervjues senere.

- Lua var en naturlig del av bekledningen da det var vinter når innslaget ble laget, skriver SVT ifølge Expressen, og oppfordres nå av flere til å anke avgjørelsen fra Granskningsnemda.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kunne ikke skjedd i Norge

Bøter for utilbørlig logo-bruk er ikke noe som kunne skjedd i Norge. Her hjemme sponses de fleste sportssendinger på NRK av kommersielle aktører, og lovene som feller SVT finnes ikke i Norge.

- Nei, dette kunne ikke skjedd med NRK fordi vi ikke har samme strenge forbud mot å vise logoer som de har etter svenske rett, forklarer advokat Kari Anne Lang-Ree i NRKs juridiske avdeling i en epost til Dagbladet.

- Forbudet mot logo og promotering av kommersielle interesser gjelder i situasjoner hvor SVT kontrollerer situasjonen/innspillingen og kan påvirke hva deltakere har på seg. SVT må derfor i større grad blure (gjøre ugjenkjennelig, red.anm.) logoer eller be deltakere om å skrifte klær eller hodeplagg enn hva NRK må, skriver Lang-Ree videre.

Likevel har NRK på eget initiativ, forteller NRK-advokaten, innført nye retningslinjer for logobruk i tv-sendingene de lager selv.

- Dette gjør vi av hensyn til NRKs omdømme, for å sikre at seerne oppfatter oss som uavhengige og reklamefrie, skriver Lang-Ree.