Michelin innrømmer tabbe

Overvurderte dekkene.

Michelin innrømmer at de undervurderte forholdene på Indianapolis-banen for snart halvannen uke side, da 14 av 20 biler nektet å starte formel 1-løpet.

Dekkfabrikanten har undersøkt hva som gikk galt da Michelin-dekkene ikke tålte påkjenning i sving nummer 13 – høyhastighetsvingen på Indianapolis-banen i USA.

«Det var i virkeligheten ikke noe feil med dekkene, men de var ikke tilstrekkelig tilpasset de ekstreme forholdene rundt sving 13 på banen i år», melder Michelin.

Den franske dekkfabrikanten gikk ut og advarte mot førernes sikkerhet da blant andre Ralf Schumacher mistet kontrollen over bilen da venstre bakdekk ga seg i sving 13 under testkjøring i forkant av USA Grand Prix. Ingen av de sju teamene skodd med Michelin tok sjansen på å kjøre løpet, og trakk seg.

Dermed var det kun seks biler på startstreken, og Michael Schumacher kunne enkelt innkassere sesongens første seier.

«Våre ingeniører undervurderte sterkt påkjenningen på venstre bakhjul», sier Michelin, og hinter frampå at de nye reglene, bilene, aerodynamikken og baneunderlagene for 2005 hadde påvirket deres forberedelser.

Michelin har nå oppgradert simulatoren, og ber i tillegg om å få lov til å besøke Indianapolis-banen før løpene i framtiden. Sving nummer 13 på Indianapolis er regnet som en helt spesiell sving i formel 1.

Renault, Toyota, BAR, McLaren, Sauber, Red Bull og Williams må møte i en høring i regi av Det internasjonale bilsportforbundet (FIA) onsdag for å forklare seg etter at de trakk seg fra formel 1-løpet i USA.

(ANB)